Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2014

Joyland

Het horror-aspect waar King om bekend staat, ontbreekt in dit boek volledig. De ontknoping is vrij lafjes en het motief van de dader blijft onderbelicht.

Devin Jones heeft het prima naar zijn zin in het amusementspark Joyland, waar hij een zomerbaantje heeft en zijn liefdesverdriet probeert te verwerken. Zó naar zijn zin dat hij besluit zijn studie te onderbreken om een tijdje in Joyland te blijven. Hij raakt in de ban van de verhalen over de jaren geleden vermoorde Linda Gray, wier geest nog altijd in het spookhuis rondwaart. Er gaan geruchten dat er in de buurt meer jonge vrouwen zijn vermoord, op precies dezelfde manier. Als Devin zich ook nog ontfermt over een terminaal ziek jongetje, zullen de komende gebeurtenissen zijn leven voorgoed veranderen.

Ondanks het gigantische oeuvre van Stephen King, heb ik bijna nog geen boeken van zijn hand gelezen. Hoewel de film The Shining mij de stuipen op het lijf wist te jagen, spreken zijn boeken mij minder aan. Dat komt met name doordat King veelal gebruik maakt van “paranormale” zaken. En hoewel ik hier zeker voor opensta, geloof ik niet in datgene waar hij vaak over schrijft. Toch kon ik het niet laten om Joyland te kopen toen ik het tegenkwam in de kringloopwinkel. Een vrij dun boek en daardoor wellicht wat toegankelijker voor de startende King lezer, dan een van zijn dikke pillen zoals IT.

In Joyland volgen we Devin, een jongen die met een vakantiebaan komt te werken in een pretpark. Wat meteen opvalt is dat King ruimschoots te tijd neemt zowel Devin als de lezer te laten kennismaken met het pretpark. Naar mijn mening beslaat dit wat te veel bladzijden. Ik verlang al snel naar wat meer vaart en actie. Ook komt in het eerste gedeelte van het boek uitvoerig de liefde tussen Devin en Wendy voorbij, of met name het gebrek aan liefde vanuit Wendy haar kant.

Na een ruime 100 bladzijden gaat Devin dan echt aan het werk in het park en vanaf dat moment verwacht ik dat het spannender gaat worden. Dat is echter niet het geval. Op een paar rare collega’s na gebeurd er eigenlijk niet zoveel. De geest waarover gerept wordt, die van Linda Gray, laat zich nog niet zien. Als dit uiteindelijk, na lang wachten, wel gebeurd, ben ik behoorlijk teleurgesteld. Er wordt het hele boek naar dit moment toegeleefd, terwijl King dit wel erg luchtig de revue laat passeren.

Pas tegen het eind van het verhaal wordt het iets spannender, al weet de auteur mij nergens op het puntje van mijn stoel te laten zitten. Het horror-aspect waar King om bekend staat, ontbreekt in dit boek volledig. De ontknoping is vrij lafjes en het motief van de dader blijft onderbelicht.

Ik had zeker meer van King verwacht. Een toegankelijk verhaal is het wel, zeker voor mensen die nog niet veel van zijn oeuvre hebben gelezen. Spannend vind ik het verhaal echter nergens en het duurt mij iets te lang voor het verhaal op stoom komt…

318

9789021015477