Jeugd Carry Slee Juni 2006

Joël

De manier waarop Slee zich inleeft in een situatie, en dat dan weer weet te verwoorden op papier, is verbazingwekkend en ik bespeur dan ook bij mezelf een steeds grote bewondering voor deze schrijfster.

Luna, Eva, Nathalie en Fleur zijn vriendinnen en wonen in het zelfde studentenhuis. Op een dag voltrekt zich een afschuwelijk drama: Luna valt uit het raam van haar kamer en is op slag dood. De drie vriendinnen blijven ontredderd achter. Luna’s dood heeft grote gevolgen voor hun vriendschap. Nathalie stort zich in een onmogelijke liefde, Fleur wil het liefst zo snel mogelijk weg van de plek des onheils en Eva begint steeds meer te twijfelen aan de ware toedracht van Luna’s dood. Was het wel een ongeluk? Waarom liegt Remco, Luna’s ex, over het tijdstip van zijn laatste contact met Luna en gedraagt hij zich vreemd? Dan krijgt Eva een stapeltje anonieme brieven in handen die gericht zijn aan Luna. De brievenschrijver vertelt over een schokkende jeugdervaring. Hebben de brieven soms iets met Luna’s dood te maken? Is ze iets op het spoor? Of verliest ze, overmand dood verdriet, de realiteit uit het oog?

Ik heb al wat meer boeken van Slee mogen lezen, maar dat waren meestal boeken voor tieners tot ongeveer 16 jaar. Dit is een boek geworden voor de jong volwassenen van 16+ en ouder, en dat is te merken, het gaat behalve over liefde en verlies, ook af en toe over seks. Geschreven in de voor Slee zo karakteristieke makkelijke schrijfstijl, echt heel herkenbaar. Het is een goed opgebouwd verhaal, met leuke karakters en een goede verhaallijn. De geheime brieven maken het verhaal extra aantrekkelijk een heel meeslepend. De dood van Luna, en de zoektocht van Eva naar de waarheid daarover zijn erg spannend. Ik moet bekennen dat ik dan ook geregeld dit boek, wat ik dan net had weggelegd, toch weer oppakte omdat ik nieuwsgierig en benieuwd was naar het vervolg. Wat het uiteindelijke geheim in de brieven is, wil ik niet verklappen. Dat is namelijk de spil waar het verhaal om draait en behoort door de lezer zelf ontdekt te worden.

De manier waarop Slee zich inleeft in een situatie, en dat dan weer weet te verwoorden op papier, is verbazingwekkend en ik bespeur dan ook bij mezelf een steeds grote bewondering voor deze schrijfster. Ze is dan ook niet voor niets één van de betere schrijfster die ons landje rijk is…

252

9789049924881