Thriller & Spanning A.W. Bruna Augustus 2013

Jij bent de volgende

Gebeurtenissen volgen elkaar snel op, waardoor op een gegeven moment zelfs een waar kat-en-muisspel ontstaat. Dit voegt de nodige spanning in het verhaal toe.

Mike Wingate heeft een harde jeugd gehad. Hij werd op vierjarige leeftijd in een speeltuin achtergelaten en groeide op in een pleeggezin. Niemand kwam hem ophalen en hij heeft maar een paar herinneringen aan zijn eigen ouders. Nu, als volwassene, heeft Mike eindelijk het leven dat hij altijd al had willen hebben. Hij is gelukkig getrouwd, heeft een lief dochtertje en is eigenaar van een bouwbedrijf dat net bezig is met het afronden van een belangrijk milieuvriendelijk bouwproject. Dan wordt Mike op een feestje bedreigd en wanneer hij de politie om hulp vraagt, is deze meer geïnteresseerd in zijn onduidelijke verleden. Om zichzelf en zijn gezin te beschermen, ziet Mike zich genoodzaakt de enige echte vriend in te schakelen die hij ooit heeft gehad: Shep. Mike en Shep zaten in hetzelfde pleeggezin, maar waar Shep het criminele pad opging kon Mike studeren en de criminaliteit achter zich laten. Nu moeten ze samen proberen Mikes gezin te beschermen tegen een mysterieuze vijand.

Jij bent de volgende is een boek dat veel vaart en actie bevat. De lezer stapt in op het moment dat Mike een prestigieus bouwproject aan het afronden is. Hij heeft hier veel subsidie voor gekregen en het wordt dan ook een lastig verhaal als blijkt dat er niet milieuvriendelijke materialen zijn gebruikt. Mike komt bij aanvang van het verhaal dan ook over als snelle vastgoedjongen, maar al snel blijkt dat dit niet het geval is. Hij heeft een lastige jeugd gehad en is zelfs Shep, die hij beschouwde als broer, uit het oog verloren.

Doordat het boek uit korte hoofdstukken met veel vaart en actie bestaat, blijft het verhaal afwisselend. Gebeurtenissen volgen elkaar snel op, waardoor op een gegeven moment zelfs een waar kat-en-muisspel ontstaat. Dit voegt de nodige spanning in het verhaal toe. Al weet je als lezer dat Mike en zijn gezin het ongetwijfeld gaan redden.

Ondanks de vaart die in het verhaal zit weet het mij toch nergens echt te grijpen. De eerste helft van het boek weet mij nog wel te bekoren. We leren Mike en zijn gezin kennen, hij slaat op de vlucht en er worden steeds meer aanwijzingen gegeven in de goede richting. In het tweede deel wordt steeds meer een tipje van de sluier opgelicht en dan blijk ik al snel mijn interesse te verliezen. Dit heeft puur met het onderwerp te maken (gokken, een oude stam), want plottechnisch gezien zit het goed in elkaar. Alle vragen worden beantwoord en Hurwitz zal zijn lezers dan ook met een voldaan gevoel achterlaten. Dat hij mij niet weet te grijpen is puur door de keuze aangaande het onderwerp. Hurwitz heeft verder een prettige schrijfstijl en ik zal in de toekomst ongetwijfeld nog eens een boek van zijn hand lezen.

352

9789400501782