Thriller & Spanning Ambo | Anthos Oktober 2010

Jetset

Minpunt aan het verhaal zijn de vele personages. Geen van de personages wordt uitgediept waardoor het oppervlakkig blijft en het voor de lezer lastig is alle personages uit elkaar te houden.

Om zijn honderdste miljoen te vieren nodigt de succesvolle zakenman Alexander Zilver zijn beste vrienden, zijn dochter en zijn nieuwe vriendin uit om een week lang met hem op een luxueus jacht door het Caribisch gebied te varen.
Op de tweede dag wordt Alexander echter dood aangetroffen in zijn hut. Kapitein Schmidt en hoofdstewardess Lou vertrouwen het niet en gaan op onderzoek uit. Ze komen tot de ontdekking dat iedere gast wel een motief heeft: de ex-zakenpartner die nog een appeltje met Alexander te schillen had, de vrouw van zijn zakelijk adviseur, met wie Alexander op het jacht een affaire had, de broer die op zijn fortuin uit is. De situatie op het jacht wordt steeds nijpender, al helemaal als het lijk van Alexander Zilver spoorloos verdwijnt.

Pauw heeft een typische whodunnit geschreven. Op het moment dat de gasten een voet op het schip zetten zijn de spanningen voelbaar. Je weet dat dit fout gaat aflopen, de vraag is alleen wanneer en hoe. Iedereen heeft zijn eigen reden om in de clinch te liggen met Alexander. Alle gasten zien het als verplichting en niemand ziet het als leuk uitje. Gaandeweg het verhaal komt er steeds meer ‘dirt’ boven water. Vanaf dat moment wordt het verhaal ook steeds interessanter.

Minpunt aan het verhaal zijn de vele personages. Geen van de personages wordt uitgediept waardoor het oppervlakkig blijft en het voor de lezer lastig is alle personages uit elkaar te houden. Hierdoor heb je ook geen binding met de personages en leef je minder met ze mee. Wanneer je het boek enkele dagen weglegt, is het lastig om weer in het verhaal te komen en te bedenken welk personage welke achtergrond had.

Verder blijft het verhaal is vrij ongeloofwaardig. Er is een lijk aan boord, naar alle waarschijnlijkheid een moord gepleegd en de kapitein verwacht deze moordzaak op te lossen. Hij verhoord alle gasten en vaart pas verder als duidelijk is wie de moord gepleegd heeft. Erg onwaarschijnlijk, aangezien het logischer was geweest meteen aan wal te gaan en het over te dragen aan de plaatselijke autoriteiten.

Tevens had het plot beter uitgewerkt mogen worden.  Het wordt duidelijk wie de dader is maar het motief is naar de achtergrond bewogen. Ik had meer willen weten over de beweegredenen van de dader en leg het boek uiteindelijk niet naar volle tevredenheid weg.

278

9789041414915