Literatuur & Romans De Kern Juni 2011

Jemma & Jack

Het debuut van deze schrijfster lees je in één adem uit. Het is een meeslepende roman over het leven van mensen in het Australië van de 19e eeuw.

Australie, 1868. Jemma Musk is een zelfstandige, jonge vrouw. Ze wil zich vestigen als schilderes in een klein mijnwerkersstadje in Zuid-Australie. Maar wanneer het verhaal rondgaat dat ze van achter haar schildersezel een jong meisje aan de dood zag ontsnappen zonder zelf in te grijpen, komen de geruchten op gang. Wat voor een vrouw doet zoiets? De argwaan blijft, zelfs nadat ze is getrouwd met de zachtaardige Italiaan Gotardo en een dochtertje krijgt. Dan slaat het noodlot toe: haar kind overlijdt, en Jemma kan het niet aan om de begrafenis bij te wonen. Wetend dat dit nog meer boze tongen losmaakt besluit ze te vluchten, samen met de onweerstaanbare avonturier Jack Byrne. Maar kan Jemma voor haar verdriet op de vlucht blijven?

Het debuut van deze schrijfster lees je in één adem uit. Het is een meeslepende roman over het leven van mensen in het Australië van de 19e eeuw. Het idee voor dit boek begon met het verhaal over haar betovergrootvader Gotardo Foletta. Gotardo reisde van Zwitserland naar Australië met zijn kudde melkkoeien om daar een nieuw leven op te bouwen bij de Italiaans-Zwitserse gemeenschap waar al familie woonde. Hij trouwde met Jemma en zij is de eigenlijke hoofdpersoon in het boek. Een (zeker voor die tijd) eigenzinnige kunstenares die haar eigen pad volgde, wat rond 1870 niet werd gewaardeerd door familie en dorpsgenoten want een vrouw had zich aan bepaalde regels te houden. Zeer boeiend geschreven en de schrijfster geeft de lezer een kijkje in het vroegere leven van de kolonisten. Sommige schilderijen die Jemma ooit heeft gemaakt zijn nog steeds in familiebezit en hangen in musea.

BadgesDebuutLeestip

318

9789032515591