Literatuur & Romans Ambo | Anthos Oktober 2008

Jacoba, Dochter van Holland

Het speelt zich af in de tijd dat Nederland nog door hertogen werd beheerd. Het is een tijd waar je geen voorstelling van kan maken. Toch is het Van der Vlugt gelukt om een kijkje te geven in deze tijd.

In deze historische roman kruipt Simone van der Vlugt in de huid van Jacoba van Beieren (1401-1436). Jacoba was haar tijd ver vooruit, stak haar feministische ideeën niet onder stoelen of banken en koos ook in de liefde niet altijd voor de makkelijkste weg. Het lot was Jacoba slecht gezind. Op haar vijftiende werd zij al weduwe en snel daarna overleed haar vader, Willem VI, hertog van Beieren. Zo werd zij gravin van Holland, Zeeland en Henegouwen. We leren een vrouw kennen die veel te verduren krijgt, maar zich daar niet bij neerlegt en door het onrecht dat haar wordt aangedaan juist strijdbaarder wordt.

Jacoba is een vrouw die haar verplichtingen aan haar land serieus neemt. Eigenlijk is ze nog heel jong als ze gravin wordt. Dit gebeurd dan ook als haar vader overlijdt. Jacoba vindt het lastig om moeilijke beslissingen te nemen, helemaal als er oorlog uitbreekt om de verschillende landen. Ze heeft veel steun aan haar familie. Toch blijft de relatie met haar moeder een heikel punt. Ze staan soms lijnrecht tegenover elkaar, wat voor lastige situaties zorgt. De moeder van Jacoba is dan ook zeker niet de makkelijkste. Ze wil dat Jacoba snel trouwt zodat ze als hertogin serieuzer genomen wordt.

Het speelt zich af in de tijd dat Nederland nog door hertogen werd beheerd. Het is een tijd waar je geen voorstelling van kan maken. Toch is het Van der Vlugt gelukt om een kijkje te geven in deze tijd. Jacoba moet beslissingen nemen over het wel of niet aangaan van een oorlog, wat altijd lastig is omdat er dan levens op het spel staan. Het is dan ook moeilijk te geloven dat een meisje van 18 hier zeggenschap over heeft, toch gebeurde dat in deze tijd.

Het liefdesleven van Jacoba is zeker turbulent te noemen aangezien ze op haar vijftiende al weduwe is en zo snel mogelijk moet hertrouwen, en liefde speelt hierin geen rol.

Een verhaal over het verleden van een strijdlustige vrouw, die veel voor haar land over heeft. Toch blijft het verhaal op sommige vlakken oppervlakkig en gaat de tijd heel snel. Dit is jammer want het doet afbreuk aan het verhaal. Het had wat meer uitgediept mogen worden. Een verhaal dat een stukje geschiedenis van Nederland vertelt, alleen had ik er meer van verwacht.

318

9789041415318