Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2002

Jacob is van mij

Beckett hanteert een fijne en makkelijke schrijfstijl. Het boek leest vlot weg, ondanks dat de gebeurtenissen elkaar niet in rap tempo opvolgen. Daar zit meteen ook de crux: het boek is nergens echt spannend.

Ben en Sarah zijn enkele jaren samen wanneer zij plotseling overlijdt. Ben krijgt de zorg over hun autistische zesjarige zoontje Jacob. Al snel komt Ben erachter dat Sarah niet eerlijk is geweest: Jacob blijkt gestolen uit het ziekenhuis en Ben moet zijn zoontje afstaan aan de daadwerkelijke vader John Cole. Wanneer Ben zijn ‘zoon’ helemaal niet meer mag zien, wordt hij achterdochtig. Hoe ver gaat hij om Jacob te beschermen?

Na het lezen van de achterflap ben ik erg benieuwd naar het verhaal. Al snel word je tijdens het lezen heen en weer geslingerd tussen zowel Ben als John. Uiteraard heeft de biologische vader recht op zijn zoon. Maar aan de andere kant heeft Ben al die jaren voor hem gezorgd en beschouwt hij hem als zodanig. Door de manier waarop de auteur het personage van John Cole neerzet, neig je al snel naar kamp Ben. Ergens is dat wel jammer. Het was interessant geweest als de auteur ervoor had gekozen de lezer hierin voor een onmogelijke keuze te zetten. Deze keuze wordt nu voor de lezer gemaakt. De auteur weet de emoties en gevoelens van Ben echter knap te schetsen. De lezer kan zich goed in hem verplaatsen en begrijpt waar zijn wanhoop vandaan komt.

Beckett hanteert een fijne en makkelijke schrijfstijl. Het boek leest vlot weg, ondanks dat de gebeurtenissen elkaar niet in rap tempo opvolgen. Daar zit meteen ook de crux: het boek is nergens echt spannend. Al halverwege weet je hoe het boek zal eindigen, en op de laatste paar hoofdstukken na, bevat het verhaal ook weinig echte spanning. Hierin had ik meer van Beckett verwacht. Het lijkt ervoor dat de auteur voornamelijk voor de uitwerken van de personages en emoties kiest en niet zozeer voor de spanning. Desalniettemin een fijn boek, als je niet voor de keiharde actie en spanning gaat.

336

9789021806020