Literatuur & Romans Cossee December 2013

In ongenade

Op het moment dat hij in Afrika arriveert staat de moeizame band tussen hem en zijn inmiddels volwassen dochter centraal. Deze band is treffend en pijnlijk beschreven.

Een door een verhouding met een studente in ongenade gevallen wetenschapper trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter om enigszins tot rust te komen. Maar de harde werkelijkheid van zijn land kan hij niet ontlopen. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.

In ongenade was mijn eerste kennismaking met Coetzee en dat viel niet tegen. In het boek volgen we hoofdpersoon David. Hij is een succesvol hoogleraar, tot hij in zijn relatie met een leerlinge te ver gaat. De verhoudingen komen op scherp te staan en David wordt gedurende het onderzoek geschorst. Tegen ieders verwachtingen in wacht hij de uitkomst niet af maar vertrekt naar zijn dochter in Afrika.

Coetzee neemt ruim de tijd om het personage David uiteen te zetten. Het gedeelte op de hogeschool en ontwikkeling van de relatie met een leerlinge beslaat ettelijke pagina’s. Dit maakt dat je David goed leert kennen en zijn keuzes begrijpt. De zoekende ziel van David intrigeert. Op het moment dat hij in Afrika arriveert staat de moeizame band tussen hem en zijn inmiddels volwassen dochter centraal. Deze band is treffend en pijnlijk beschreven. David kan niet accepteren dat zijn dochter volwassen is en haar eigen keuzes maakt. Voor een Westerling zal het soms lastig zijn haar keuzes te begrijpen, helemaal wanneer er op de boerderij een ernstig voorval plaatsvindt… De cultuurverschillen spelen hierin een belangrijke rol. Coetzee beschrijft gebeurtenissen vrij kort, maar weet wel diepe impact te genereren. De corruptie in Afrika is treffend maar heftig.  De Afrikaanse setting is intrigerend en de setting rondom de hogeschool erg herkenbaar  voor de (oud) studenten onder ons.

Het plot zal niet iedere lezer tot tevredenheid stemmen. Coetzee laat de lezer in het ongewisse, hoe zal het nu verder gaan? Dit is realistisch maar zal niet een ieder tevreden stemmen. Mij heeft het boek wel degelijk weten te bekoren.

256

9789059364561