Jeugd Karakter Uitgevers April 2015

Ik zal je vinden

Je wilt het boek in een ruk uitlezen, elke bladzijde blijft maar schreeuwen om meer en meer. En het is elke letter stuk voor stuk waard.

Het is 1943, Amsterdam staat in het teken van de oorlog. Hanneke Bakker heeft geluk met haar typische Arische uiterlijk; blond haar en blauwe ogen. Via haar werk bij een begrafenisondernemer, verdient ze extra bij om aan moeilijk verkrijgbare middelen te komen voor rijkeren. Zo regelt ze koffie, sigaretten en chocolade. Wanneer ze op een dag bij mevrouw Janssen komt voor een bestelling, krijgt ze de ongewone vraag om te helpen een Joods meisje te vinden die bij haar ondergedoken zat. Ze probeert hier onderuit te komen, maar de vraag blijft aan haar knagen, want waar is de Joodse Mirjam gebleven en kan Hanneke haar vinden voordat Mirjam in handen van de Nazi’s valt? Tijdens haar zoektocht loopt ze ongemerkt het hart van het verzet binnen en hierdoor komt ze in een web van leugens en geheimen terecht. Lukt het haar de Joodse Mirjam te vinden? En wil zij wel gevonden worden?

Wat direct opvalt aan Ik zal je vinden is de mooie omslag van het boek met een foto van de Amsterdamse grachten die aan de binnenkant van de kaft doorloopt. Op de kaft staat kort beschreven waar het verhaal over gaat. Goed gevonden, zo’n teaser, want de eventuele koper niet er se het boek om te draaien om te weten waar het verhaal over gaat.

Het oorlogsgenre is een erg populair genre en er zijn diverse boeken over dezelfde soort situaties geschreven, maar Ik zal je vinden belicht op een totaal andere manier gebeurtenissen van de oorlog. Het gaat over Nederland, maar is geschreven door een jonge Amerikaanse auteur. Toch klopt alles tot in de puntjes en is het voor de Nederlandse lezer alsof Monica daadwerkelijk zich in Amsterdam bevond in de tijd van de oorlog.

Ik zal je vinden springt er uit als boek, want het is geen herhaling van feiten die het algemeen publiek allang weet, maar het geeft een hele nieuwe blik op deze periode in de oorlog.

Het personage Hanneke is een sterk personage, zo wil iedereen zijn geweest tijdens de oorlog. Ze helpt anderen, is dapper en eerlijk , waardoor je je goed kunt verplaatsen in Hanneke. Ze voelt zich erg schuldig om de dood van haar vriend Bas en dat blijkt in de flashback hoofdstukken, die zoveel gevoel in zich hebben dat je er direct door geraakt wordt.

Je wilt het boek in een ruk uitlezen, elke bladzijde blijft maar schreeuwen om meer en meer. En het is elke letter stuk voor stuk waard. Je kunt niet wachten om verder te lezen en het boek aan de kant leggen wordt dan ook moeilijk. Monica’s schrijfstijl blijft je boeien. Ze schrijft zo dat ze je meetrekt, nee meesleurt, in het verhaal en het haast een film in je hoofd wordt elke gebeurtenis. Telkens blijft je getriggerd om verder te lezen omdat er weer boeiende nieuwe info aan het licht komt en je geen idee hebt welke kant het verhaal nu opgaat. De ontknoping is dat ook meesterlijk en zo goed bedacht dat dan ook alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

Een welverdiende 5 sterren voor Ik zal je vinden. Dit is een Young Adult die er zeker uitspringt tussen de oorlogsboeken. Goed dat er Young Adults over de oorlog gaan, want de jongere doelgroep moet niet vergeten hoe het is geweest om te leven in angst, armoede en verdriet. Ik zal je vinden is een nog verborgen pareltje tussen alle andere boeken. Trek zeker even een paar dagen uit voor dit meeslepende verhaal want het slokt je daadwerkelijk op. Kortom, Ik zal je vinden is een verrassende ontdekking, die het lezen meer dan waard is.

BadgesLeestip

304

9789045209722