Literatuur & Romans Prometheus Oktober 2008

Ik zal je nooit vergeten

Een heerlijk verhaal, typisch een Ahern boek. Ze weet de juiste hoeveelheid romantiek te mengen met actie en humor. De echte Ahern fan kan dit boek blindelings aanschaffen.

Joyce Conway uit Dublin heeft steeds een overweldigend gevoel van déjà vu. Na een kort verblijf in het ziekenhuis en het mislukken van haar huwelijk trekt ze in bij haar oude vader. Het duurt niet lang of Joyce realiseert zich dat ze is veranderd. Van de ene op de andere dag beschikt ze over een rijkdom aan informatie over onderwerpen die haar voorheen nooit interesseerden, en ontwikkelt ze een compleet andere smaak. ’s Nachts droomt ze over een blond meisje dat ze nooit eerder heeft gezien. Daar komt bij dat ze steeds weer een man tegen het lijf loopt die haar bekend voorkomt, hoewel ze zeker weet hem nooit eerder te hebben ontmoet: Justin Hitchcock, een gescheiden Amerikaanse kunsthistoricus.

Ik zal je nooit vergeten is een verhaal dat behoorlijk voorspelbaar is. Al bij het lezen van de achterflap van het boek weet je hoe het verhaal zal eindigen. Toch is dit geen belemmering. De meeste mensen lezen toch de boeken van Ahern vanwege de romantische inhoud.

Ahern heeft met dit verhaal voor een thema gekozen dat altijd actueel blijft, namelijk donatie. In dit geval gaat het om bloeddonatie. Justin is doodsbenauwd voor naalden, maar laat zich door een knappe dame toch overhalen bloed te doneren. X krijgt zijn bloed toegediend in het ziekenhuis en al snel weet zij dingen die ze voor de donatie nog niet wist. Het zal toch niet…?

Leuke aan het verhaal is dat Ahern ervoor gekozen heeft de verhaallijnen lang apart te laten lopen. We volgen zowel Justin als Joyce en weten dus precies hoe ze erin staan en wat er in hun omgaat.

Toch is het de vader van Joyce die met de eer gaat strijken. Wat een fantastisch leuk personage is dit! Hij voegt de nodige dosis humor en oneliners aan het verhaal toe. Hij heeft werkelijk gortdroge opmerking die erg grappig over kunnen komen. Hij steelt de show in het boek en als lezer moet je wel van hem gaan houden! Stiekem hoop ik dat Ahern besluit een boek over hem te schrijven, maar ik vrees dat dit er niet in zit.

Een heerlijk verhaal, typisch een Ahern boek. Ze weet de juiste hoeveelheid romantiek te mengen met actie en humor. De echte Ahern fan kan dit boek blindelings aanschaffen.

185

9789044612783