Jeugd Moon November 2009

Ik sterf duizend doden

Farkas heeft goed gelet op het taalgebruik, er worden simpele woorden gebruikt, en het verhaal is dan ook losjes, maar vlot geschreven.

Minou (14) heeft faalangst en niet zo’n beetje ook. Iedere keer als ze een boekbespreking moet houden of gymles heeft, sterft ze duizend doden. Zo omschrijft Minou haar faalangst. Ze probeert het voor iedereen verborgen te houden, ook voor haar twee beste vriendinnen Hanneke en Fadoua. Als ze erachter komen dat Minou fantastisch kan zingen, geven Hanneke en Fadoua haar, als verrassing, op om auditie te doen voor Idols. Hoewel de auditie pas over een paar maanden is, maakt Minou zich daar nu al iedere dag druk over en is ze er helemaal niet blij mee. De auditie blijft door haar hoofd zoemen als een vervelende, steekgrage wesp. De faalangst beïnvloedt haar hele leven en ze dreigt daarmee niet alleen haar vriendinnen te verliezen, maar ook zichzelf. Hulp van haar familie hoeft ze niet te verwachten, want al haar familieleden zitten vast in hun eigen angsten, zo leert Minou met de hulp van Ted, een blinde jongen die ze bij toeval heeft leren kennen. Trouwens, wie is die Ted eigenlijk?

Ik sterf duizend doden is een aandoenlijk verhaal over het alledaagse leven van een tienermeisje. Vooral de onzekerheid waarmee het meisje kampt is van het begin af aan duidelijk aanwezig in het verhaal. Farkas heeft ook goed gelet op het taalgebruik, er worden simpele woorden gebruikt, en het verhaal is dan ook losjes, maar vlot geschreven. Wat grappig is aan het boek is dat Farkas zich goed heeft weten te verplaatsen in het tienerbrein van het meisje. Gekmakende gedachten over falen en herkenbare situaties die tieners meemaken komen in veelvoud voorbij. Zoals het gestress dat voorafgaat aan een tentamen of een presentatie. Het is een echt tienerboek en zal vooral een jong iemand met vergelijkbare angsten erg aanspreken.

224

9789048802203