Waargebeurd Arena Februari 2008

Ik was pas dertien

Haar bijzondere boek is een taboe doorbraak en zij hoopt dan ook dat veel mensen steun zullen hebben aan haar gruwelijke verhaal.

Lea Saskia Laasner heeft een gelukkige jeugd, tot haar ouders hun huis verkopen en het geld dat dat oplevert overmaken op de bankrekening van de sekte van goeroe Benno, die vanaf dat moment het gezin in zijn macht heeft. Al snel laat de goeroe zijn oog op de dan 13jarige Lea vallen. Hij verkracht haar en maakt haar tot zijn persoonlijke seksslavin, zonder dat haar ouders ingrijpen. Jarenlang leven Lea en haar familie in de sekte, tot ze op haar 21e uiteindelijk de moedige keuze maakt om haar familie achter te laten en de sprong naar de vrijheid te wagen.

Dit boek is een ingrijpend verhaal over een traumatisch deel uit het leven van een jonge Zwitserse vrouw. Het begint eigenlijk met het einde, haar ontsnapping uit de Ramtha-groep. Tot haar tiende jaar groeide Lea normaal op en had een fijne jeugd. Daarna was haar moeder zoekende naar een andere manier van leven en verdiepte zich in het spirituele. Ze raakte onder invloed van een goeroe,de demagoog en charlatan Benno, leider van een commune-achtige leefgroep en de familie die bij de groep ging wonen gaf zich volledig over. Ze werden gehersenspoeld en afhankelijk gemaakt en Benno had Lea uitverkoren om hem te behagen. Jarenlang werd zij misbruikt maar weet op 21-jarige leeftijd te ontsnappen en met hulp van buitenaf deze hel te ontvluchten.

De wijze waarop dit boek geschreven is vind ik zeer boeiend en lezende weg raak je steeds meer onder de indruk van de manier waarop Lea omgaat met gevoelens en emoties die in dit boek centraal staan.

Wat mij erg geraakt heeft is het feit dat ouders kiezen voor een vorm van leven en daar hun kinderen in meeslepen en zich dan onttrekken aan hun verantwoordelijkheid ten opzichte van het welzijn van die kinderen. Zij leven het leven waar zij voor kiezen maar kunnen/willen niet zien wat voor verschrikkelijke ervaringen de kinderen moeten doorstaan en hier ( in veel gevallen) een levenslang trauma aan overhouden. Vooral Lea, die aan haar lot werd overgelaten.

Wat mij ook boeit aan deze vrouw, is haar overlevingsdrang, ondanks haar zelfdodings-ideeen. Ze zet alles op alles om uit deze sekte weg te komen, met alle gevolgen van dien. Zij wordt verliefd op een man `van buiten` en is dan in staat te vluchten. Als deze relatie eindigt gaat ze naar familie in Zwitserland en begint een nieuw `gewoon` leven. Daar woont ze tegenwoordig nog steeds, het contact met haar moeder is verbroken en ze heeft een aanklacht ingediend tegen de leider van de sekte.

Dat ze na deze vreselijke periode in staat is geweest een eigen leven op te bouwen en de sekte aan te geven laat zien hoeveel een mens kan hebben en kan doorstaan met de enorme kracht om keuzes te maken.

272

9789069749563