Literatuur & Romans Mistral Februari 2009

Ik mis mezelf

Een prachtig en meeslepend boek. Een boek dat je ogen opent en dat je niet snel vergeet. Een must om te lezen!

Alice is vijftig, leidt een druk leven en haalt veel voldoening uit haar wetenschappelijke carrière. Totdat de gaten in haar geheugen niet langer afgedaan kunnen worden als symptomen van de overgang. Uiteindelijk moet ze de diagnose vroege alzheimer onder ogen zien. Ze moet het aan haar man vertellen en haan haar kinderen die wellicht hetzelfde te wachten staat. Geen medicijn of behandeling kan haar redden. Ze verliest haar carrière, terwijl ze haar gevoel van eigenwaarde en identiteit juist altijd aan haar werk en haar gezin ontleende. Maar wie is de Alice die er dan overblijft?

Haar zorgvuldig voorbereide plan om haar man en kinderen niet tot last te worden en op tijd afscheid te nemen, verdwijnt uit haar geheugen. En Alice blijft. Zonder haar herinneringen aan het verleden, zonder hoop voor de toekomst, leeft ze in een heden dat soms eventjes mooi maar meestal verwarrend en zelfs angstaanjagend is.

Ze wilde doorlopen maar bleef als aan de grond genageld staan. Ze wist niet waar ze was. Deze situaties maakt Alice steeds meer mee. Alice wereld wordt steeds warriger door deze situaties die ze meemaakt. Dat is zo realistisch beschreven dat je meteen mee wordt gezogen in de wereld van Alice. Vanaf de eerste bladzijden voel je verbondenheid met haar. Het is ontroerend om Alice te zien worstelen met alledaagse bezigheden wat voor de gezonde mens vanzelfsprekend is. Natuurlijk is het niet alleen Alice die lijdt, maar ook haar gezin. Het is mooi om te lezen hoe de band met haar dochter beter wordt maar haar man ondertussen onbegrip toont. Iedereen in het gezin reageert anders op de ziekte van Alice. Voor haar gezin is genoeg hulp geregeld, maar voor de Alzheimer patiënt zelf niet. Dit verbaast Alice en ze start zelf een club op voor mensen met Alzheimer. Schrijnend om te lezen dat deze patiënten aan hun lot worden over gelaten.

Naarmate het boek vordert wordt Alice steeds zieker en takelt ze steeds verder af. Een prachtig en meeslepend boek. Een boek dat je ogen opent en dat je niet snel vergeet. Een must om te lezen!

288

9789049951061