Overige Unieboek Het Spectrum Mei 2018

Ik ken iemand die…

Ik ken iemand die... is een interessant boek met handige tips. Vooral voor de onzekeren onder ons die houvast zoeken een boek vol handige tips die op komische wijze gedeeld worden.

Perfecte ouders bestaan helemaal niet. Net zomin als perfecte kinderen die meteen doorslapen, alles eten en de groeicurves op de millimeter volgen. Wij zijn doorsnee-ouders met doorsneekinderen. En voor jou geldt waarschijnlijk hetzelfde. In dit boek beschrijven we ons leven als jonge ouders: over het nut van een bevallingsliedje, hoe je ieder vrij moment kunt benutten voor een dutje, vouwwagens, breinverweking door borstvoeding, snot in het haar en kotsende kinderen in de auto. En hoe onzeker je kunt worden, want iedereen weet het beter, van de opvoedboeken tot het omaatje in de supermarkt naast jouw krijsende peuter. Nynke de Jong, Hanneke Hendrix en Alex van der Hulst zijn vrienden en kregen de afgelopen tijd bij elkaar opgeteld vijf kinderen. Dit boek is gebaseerd op hun populaire podcast Ik ken iemand die… waarin ze de hectische periode rondom het krijgen en opvoeden van kinderen bespreken. Hun dilemma’s over opvoeden en bakerpraatjes leggen ze voor aan deskundigen.

Ik ken iemand die… is niet het standaard geijkte babyboek. Dit boek laat vooral zien hoe het er echt aan toe gaat. Niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook in de kraamtijd, en als de baby uiteindelijk uitgroeit tot peuter. Zelf ben ik moeder van twee kinderen van 4 en 0 jaar. Dat maakt dat dit boek op sommige punten best herkenbaar is. Het boek is opgedeeld in handige hoofdstukken, van zwangerschap, tot eten, werken en zorgen en veiligheid en ziek zijn. Ieder hoofdstuk begint met een grappig voorbeeld uit de praktijk. Voor ouders in spe altijd fijn om te lezen dat het nog erger kan… Vervolgens volgt een kort gesprekje tussen de drie auteurs en delen zij hun ervaringen. Uiteindelijk komt er een expert aan het woord die de lezer van handige tips voorziet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen van die tips heb opgeslagen. Dat komt waarschijnlijk doordat ik als ouder vrij relaxed ben en mij niet gek laat maken met allerlei bedoelde en onbedoelde adviezen. Mocht je hier wel vatbaar voor zijn en je helemaal ongans lezen over alles wat er te vinden is over deze onderwerpen, dan betreft het hier wel degelijk fijne en beknopte adviezen.

Wat het boek ook aantrekkelijk maakt is de vormgeving. Speels, grappig en kleurrijk. Dat maakt het een leuk boek om te lezen of doorheen te bladeren. Enig minpunt vind ik dat de mannelijke auteur, Alex van der Hulst, naar mijn mening te weinig aan het woord komt. Als vrouw zijnde had ik het juist interessant gevonden om meer te lezen over hoe een man het allemaal ervaart.

Ik ken iemand die… is een interessant boek met handige tips. Vooral voor de onzekeren onder ons die houvast zoeken is het een boek vol handige tips die op komische wijze gedeeld worden.

176

9789000360338