Bundels, Columns, Strips TM Trademark Februari 2009

Ik haat dieren

Ik haat dieren is niet het soort boek dat je zou verwachten. Uiteraard veel korte verhalen en gedichten maar lang niet zo negatief als de titel doet vermoeden. Veel verhalen zijn juist uitermate grappig of hebben een sarcastische ondertoon.

Dierenliefhebbers zijn er in alle soorten en maten, maar daartegenover staat een grote groep mensen die zich dood ergert aan hondenpoep, Spaans benauwd wordt van spinnende katten en een kinderboerderij liever mijdt. Talloze schrijvers, dichters en songwriters lieten zich door de jaren heen inspireren door deze angst, afkeer en onverschilligheid tegenover dieren, met een keur aan prachtige, ironische en grappige verhalen als gevolg.

Ik haat dieren is niet het soort boek dat je zou verwachten. Uiteraard veel korte verhalen en gedichten maar lang niet zo negatief als de titel doet vermoeden. Veel verhalen zijn juist uitermate grappig of hebben een sarcastische ondertoon. Natuurlijk zit niemand erop te wachten dat duiven je gloednieuwe zonwering onderpoepen en juist in jouw zonwering een nest gaan bouwen. Maar of je dan meteen een hekel hebt aan alle dieren? Het boek bevat echter ook verhalen die minder lachwekkend zijn. Zoals een familie welke gaat verhuizen en waarvan de vader de kat eigenlijk helemaal zat is. Met een flinke slag slaat hij het beest in zijn oude huis dood tegen de muur, om vervolgens doodleuk naar zijn nieuwe huis te rijden zonder kat. Dat zijn toch de mindere verhalen….

Als echte dierenliefhebber heb ik dit boek toch nog met een glimlach kunnen lezen. En vaak kun je nog wel begrip voor de situatie opbrengen ook….

123

9789049900892