Literatuur & Romans Lebowski Oktober 2008

Ik haal je op, ik neem je mee

Ammaniti heeft mij met dit boek erg verrast. Het is makkelijk geschreven en leest erg lekker weg. De combinatie van de twee verhalen lijnen die vertelt worden en elkaar doorkruisen is prachtig gedaan.

Een klein fictief dorp, Ischiano Scalo, aan de Italiaanse Rivièra, is het toneel voor twee adembenemende liefdesverhalen. Graziano Biglia is een veertigjarige playboy – met geblondeerd haar, zonnebankteint en strakke leren broek – die het buitengewoon met zichzelf heeft getroffen. Hij speelt gitaar en is een groot fan van de Gipsy Kings. Na veel gereis en talloze affaires is hij naar Ischiano teruggekeerd om zich te settelen met zijn ‘geliefde’ Erica, die alleen maar op zijn geld uit is.

Gloria en Pietro zitten in dezelfde klas: zij is van goede komaf, woont in een villa in de heuvels, is mooi en zelfbewust. Hij is een schuchtere, onzekere en dromerige jongen, die lijdt onder het explosieve karakter van zijn vader – een verknipte herder – en is het mikpunt van de treiterijen van andere jongens uit zijn klas. Wanneer Pietro door drie van zijn kwelgeesten gedwongen wordt in te breken in de school, en later, onder andere omstandigheden, ook thuis bij zijn lerares Flora – die een geheime verhouding heeft met Graziano – raken alle hoofdpersonen op dramatische wijze met elkaar verbonden.

Ammaniti is tot dusver een onbekende schrijver voor mij. Op aanraden ben ik geïnteresseerd geraakt in het boek. Het boek werd uiteenlopend beoordeeld. Ditmaal wilde ik het Italiaanse verhaal zelf beoordelen.

Hoofdrolspeler Graziano wordt mooi omschreven in zijn rol als rokkenjager, welke enige bindingsangst heeft maar gelukkig denkt te worden met een modemodel. Het modemodel Erica heeft eigenlijk weinig gepresteerd en lijkt kansloos. Ongelukkig geworden keert hij terug in zijn oude dorp Ischiano, welke wel stilgestaan lijkt te hebben in zijn afwezigheid. Gedetailleerd beschrijft de auteur het dorp prachtig en licht bewoners hiervan uit. Leuke verhalen hieromheen komen zodoende aan het licht. Dan lijkt Graziano als veertigjarige levensgenieter eindelijk gelukkig te worden in het dorp, maar dan?

Het tweede verhaal in dit boek gaat over een puberjongen Pietro, welke op het moment dat het verhaal zich afspeelt woont in Ischiano, hetzelfde dorp als waar Graziano naar terug verhuist. Pietro is een jongen die weinig vrienden heeft en geen gemakkelijke jeugd doormaakt. Zo heeft hij niet de ouders die bescherming en warmte geven, heeft hij niet de vrienden die een normale schooljongen hoort te hebben en wordt hij nog veel getreiterd. Toch heeft hij een vriendin Gloria waarmee hij goed kan optrekken en veel tijd doormaakt.

Beide bovengenoemde verhalen doorkruisen elkaar. Ze worden niet enkel afwisselend vertelt maar zullen op bizarre manier in aanraking met elkaar komen. Opmerkelijk is dit zeker te noemen maar erg goed doordacht. De denkwijze van de schrijver verdient zeker een pluim.

Ammaniti heeft mij met dit boek erg verrast. Het is makkelijk geschreven en leest erg lekker weg. Voor mijn gevoel kan een roman soms zwaar wegen maar hierbij is dat zeker niet het geval. De combinatie van de twee verhalen lijnen die vertelt worden en elkaar doorkruisen is prachtig gedaan. Het is een verhaal wat geschreven is met diepgang! Ammaniti heeft mijn hart gewonnen met verhaal afspelend in het dorp Ischiano.

420

9789048801305