Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff Augustus 2009

Ik geef je de aarde

Llorens heeft dit verhaal met veel vaart en verve geschreven. Een flinke pil, maar zonder meer interessant.

Om aan schrijnende armoede te ontkomen vestigt de jonge boerenzoon Martí Barbany zich in Barcelona. Hoewel de grote stad eerst overweldigend op hem overkomt, ziet hij al snel de eindeloze mogelijkheden die er voor hem zijn. Martí weet zich op te werken en ontwikkelt zich tot een welvarend en vooraanstaand man, een waardige partij voor een jonge edelvrouw. Maar zijn succes roept ook afgunst op. Verweven met Martí’s verhaal is dat van Ramón Berenguer I, de graaf van Barcelona. Hij stort de stad in een politiek wespennest. Zijn overspelige liefdesaffaire met gravin Almodis van La Marche veroorzaakt heftige botsingen met omringende graafschappen en zelfs met de Paus. De vrede in de stad komt erdoor op het spel te staan.

Ik geef je de aarde is een boek vol spanning, intriges, en ontluikende liefdes. Het verhaal speelt zich af in het vroegmiddeleeuwse Barcalona. Hierbij worden fictie en historische feiten gecombineerd in een schilderachtig tafereel. Je volgt het leven van Martí vanaf het moment dat hij in Barcelona aankomt. Van een groentje zie je hem veranderen in een volwassen en wijze man met aanzien. Het verhaal laat zien hoe het jaar 1051 eruit heeft moeten zien. Mensen van adel konden slaven kopen op de markt en ze behandelen zoals ze wilden. Ook het christelijke geloof en de politiek speelde een grote rol in het dagelijkse leven van de mensen. Daarnaast is Barcelona rond deze tijd een handelsstad geworden die toegang kreeg tot spullen uit verre werelddelen.

Wat het verhaal zo spannend maakt zijn de ontwikkelingen tussen Martí en Laia, de stiefdochter van raadsheer Montcusí en de oplaaiende vete tussen Martí en Montcusí. Llorens heeft dit verhaal met veel vaart en verve geschreven. Een flinke pil, maar zonder meer interessant.

720

9789021801964