Jeugd Moon Oktober 2010

Ik ben de sterkste

Het verhaal is heel lomp en onbehouwen geschreven, maar vertelt eigenlijk een prachtig relaas over een onzeker jongetje die zichzelf ondanks zijn goede bedoelingen steeds dieper in de nesten werkt.

De zestienjarige ik-figuur woont samen met zijn aan alcohol verslaafde en godvrezende zus in een troosteloos appartement in een buitenwijk van Turijn. Met zijn lompe gedrag werkt hij zich voortdurend in de nesten. Hij laat nooit een traan. Geweld lost hij op door zijn vuisten te gebruiken. Maar dan wordt hij verliefd. Op de slimme, bloedmooie Chiara. En zij valt op hem, op deze vreemde, grappige, lieve maar compleet losgeslagen tiener.

Wat een kleine opdonder is de ik-figuur zeg! Allemachtig. Het taalgebruik is ontzettend grof, hij lokt continu vechtpartijen uit en verschuilt zich achter stoer gedrag. Eigenlijk is het een verhaal over een bang, onzeker jongetje van 16 dat zijn weg probeert te vinden in het leven. Om niet zwak over te komen, zet hij steeds een grote bek op, in een poging de mensen om hem heen te imponeren.

De problemen waar hij echter in verkeert, lossen zich niet op met een grote bek. Hij wordt door zijn vader gedwongen werk te zoeken nadat hij van school is getrapt, hij kan maar geen vriendin vinden en hij maakt meer vijanden dan vrienden. Als zijn vader een vriendin krijgt, maakt hij haar het leven zuur. Ook het vriendje van zijn zusje krijgt ervan langs van hem. Maar het zijn uiteindelijk deze mensen die voor hem klaarstaan wanneer het echt moeilijk wordt. En dat beseft hij zich maar al te goed.

Het verhaal is heel lomp en onbehouwen geschreven, maar vertelt eigenlijk een prachtig relaas over een onzeker jongetje die zichzelf ondanks zijn goede bedoelingen steeds dieper in de nesten werkt. De toon is volwassen en grof, maar de boodschap van het verhaal is voor alle leeftijden. Met iets meer nuances was dit een aangenamer boek geweest, maar de boodschap komt op deze manier wel hard en doeltreffend binnen. Dit is echt een ruwe diamant.

270

9789048807291