Literatuur & Romans De Geus Januari 2008

Ik ben Abbaas al-Abd

Het verhaal is somber, cynisch,verwarrend, laatdunkend en grof.

Abbaas al Abd, een dynamische persoonlijkheid, weet iedereen te vangen met zijn charme en onbedwingbare levenslust. Zijn karakter, rake observaties en manier van leven maken dat de hoofdpersoon, die anoniem blijft, in de huid van Abbaas wil kruipen. Hij zou graag zo zichtbaar zijn als Abbaas, en zo aanwezig, een groot contrast met zijn eigen leven.

Abbaas regelt een afspraakje voor hem, een double-date, zoals zal blijken. Twee meisjes, beiden genaamd Hind, zitten op hem te wachten. Hij verschuilt zich achter de identiteit van Abbaas, omdat hij niet uit durft te komen voor zijn eigen grijze persoonlijkheid. Zullen de meisjes zijn ware identiteit achterhalen of hem net zo inwisselbaar achten als hij dat zelf doet?

Helaas heb ik met tegenzin dit boek uitgelezen. En wat heet “gelezen”. Ik zou het boek nog twee maal moeten lezen om het verhaal te begrijpen. Het is erg moeilijk te volgen. Het verhaal is somber, cynisch,verwarrend, laatdunkend en grof. De hoofdpersoon gebruikt lastige woorden, die je eigenlijk moet uitspreken om enigszins te laten doordringen.

Ieder hoofdstuk heeft een inleiding, dat begint met de zin “Geloof haar niet”. Dan volgt wat de vrouw je aan zal doen en de inleiding eindigt met “Dat is de waarheid in al haar wreedheid. Doe ermee wat je goeddunkt”. Als vrouw zijnde geen pretje om te lezen. Het enige leuke aan dit boek is het vernemen van de zeven voorwaarden waaraan een vertrek moet voldoen. Pas na bladzijde 56 begint het boek wat leuker te worden. Toch zou ik dit boek aan niemand cadeau willen doen.

123

9789044512373