Waargebeurd Mistral April 2009

Ik beken

Iedereen zou dit boek moeten lezen, ook al is het zeker geen vrolijk verhaal. Het is goed om te beseffen wat daarginds in Nederlands -Indië heeft plaatsgevonden in de Tweede Wereldoorlog en daarna.

Elise Lengkeek beschrijft in dit ongelooflijk heftige verhaal de levensgeschiedenis van Ferry Holtkamp, verzetsstrijder in de oorlog om Nederlands-Indië.

Ferry wordt geboren in 1927 in Soerabaja, als zoon van een half-Javaanse moeder en een Nederlandse vader. Wanneer zijn vriendje door Japanse soldaten wordt neergeschoten, sluit hij zich aan bij de verzetsgroep die vanuit zijn ouderlijk huis opereert. Na een paar maanden wordt hij verraden en gevangen genomen.

In de Japanse gevangenis ondergaat hij vreselijke martelingen. Hij overleeft deze tijd, maar valt toch weer in handen van extremisten in Soerabaja. Weer wordt hij gevangen genomen. Na de oorlog vlucht hij naar Nederland en bouwt een nieuw leven op. Zijn vreselijke herinneringen aan zijn jeugd begraaft hij diep weg. Maar bij het ouder worden krijgt hij last van angstaanvallen en nachtmerries. Hij besluit zijn verhaal te vertellen aan de media,om zijn vrienden en verzetsmaten recht te doen die in de oorlog zijn omgekomen.

Elise Lengkeek is naar aanleiding van zijn verhaal, verder geïnteresseerd geraakt in het verleden van Ferry Holtkamp. Omdat het leven van hem zo ellendig en zwaar is geweest, zag ze het niet zitten om het in boekvorm uit te brengen, waar Ferry haar om had gevraagd. Uiteindelijk besluit ze het toch te doen.

Dit boek heeft mij diep geraakt. Van de tweede wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië wist ik eigenlijk niets af, maar door dit boek word je daar bewust van. Als Ferry vertelt over zijn gevangenisperiode, zijn martelingen door de japanners, breekt het zweet je bijna uit. Zo gruwelijk… Hoe houdt hij dit vol, vraag je je telkens af. Af en toe is het moeilijk door te lezen en moet je het allemaal verwerken dat dit werkelijk gebeurd is.

Naast zijn herinneringen aan de gevangenis en het verzet, komen ook herinneringen boven van zijn jeugd daar aan vooraf. Zo vertelt hij over zijn moeder die hem weinig emotionele liefde gaf. Steeds komen de herinneringen terug dat de ‘kokkie’ bij hem thuis en de moeder van zijn omgekomen vriend, hem wel die warmte hebben gegeven. Hoe Ferry dat beleeft grijpt je als lezer erg aan. Het boek eindigt met een heleboel achtergrond informatie in kleine letters rondom de oorlog in Nederlands-Indië, wat mij persoonlijk minder interesseert.

Iedereen zou dit boek moeten lezen, ook al is het zeker geen vrolijk verhaal. Het is goed om te beseffen wat daarginds in Nederlands -Indië heeft plaatsgevonden in de Tweede Wereldoorlog en daarna. In een nawoord van de schrijfster hoopt ze dat het verhaal generatie op generatie vertelt zal worden, zodat we niet zullen vergeten wat daar in Nederlands-Indië gebeurd is en dat niet oorlog, geweld en haat het laatste woord hebben, maar de liefde.

384

9789049951092