Thriller & Spanning

Iene Miene Mutte

Arlidge gaat soms wel erg snel van personage naar personage waardoor de karakters niet volledig tot bloei komen en ik geen band met ze ontwikkel.

Helen Grace is de heldin van de populaire thrillerreeks van M.J. Arlidge. Ze is een geharde rechercheur die motor rijdt en zich het liefst alleen door het leven slaat, maar wordt achtervolgd door persoonlijke demonen die haar af en toe zelfs in een depressie dreigen te storten. Toch is zij onmisbaar in de strijd tegen psychopaten die Southampton blijven teisteren en onschuldige slachtoffers maken, op gruwelijke wijze…

Iene, miene mutte is het eerste deel in een nieuwe reeks met inspecteur Helen Grace in de hoofdrol. Het boek begint meteen spannend. Zonder introductie vangt het boek aan met twee vrienden die gevangen worden gehouden en moeten vechten voor hun leven. Slechts een van de twee zal overleven… Een wreed gegeven kun je wel zeggen. Gaandeweg het verhaal worden er behoorlijk wat tweetallen ontvoerd en gevangen gehouden. Heftig, zeker als de auteur het niet schuwt dat ook een kind slachtoffer wordt van deze sadist.

Het verhaal bevat veel personages, maar gelukkig zijn deze goed uit elkaar te houden. Minpunt vind ik wel dat Arlidge kiest voor de geijkte uitgangspunten bij zijn hoofdpersonen. Ze zijn allen getroebleerd door drank of drugs. Dit is ondertussen behoorlijk standaard en weinig origineel. De auteur geeft echter weinig weg aan zijn lezers waardoor je niet weet in welke hoek je het moet zoeken. Zijn prettige schrijfstijl, de korte hoofdstukken en de vaart en actie die het boek bevat, maakt dat je werkelijk door het verhaal heen vliegt.

De plot had ik niet aan zien komen, daarin ben in verrast. Hoewel het een prima thriller is, mis ik wel wat diepgang. Arlidge gaat soms wel erg snel van personage naar personage waardoor de karakters niet volledig tot bloei komen en ik geen band met ze ontwikkel. Dat is zeker een puntje voor de andere delen in deze reeks. Ik ben dan ook benieuwd hoe hij zich hierin zal ontwikkelen.

384

9789022576229

Over de recensent

Linda de Reus

Linda de Reus

Linda de Reus (1983) is niet anders gewend dan vele boeken te verslinden. Haar droom is uitgekomen met het beheren en actueel houden van Boekreviews. Het lezen zat er al jong in. Als ze naar de bibliotheek ging nam ze altijd het maximaal aantal te lenen boeken mee, zes stuks, plus nog eens drie tijdschriften. En dat elke week.

Linda houdt van verschillende genres. Meestal leest zij Nederlandse literatuur, romans en thrillers.

Naast het lezen zijn haar grootste hobby's reizen, concerten, films en theater. Ze is (samen met een partner) eigenaar van een recruitment bureau. Linda is moeder van een zoon, Mads.