Literatuur & Romans Ambo | Anthos April 2015

Ica

Ica is een roman met enkele spannende elementen. Sommige hoofdstukken lezen als een thriller.

Wanneer Nadine Sprenger als debutante het Boekenbal bezoekt, maakt ze kennis met de door haar zo bewonderde Ica Metz. Tussen haar en de kleine, grote schrijfster bestaat onmiddellijk een vanzelfsprekende, maar onverklaarbare vertrouwdheid. Getroffen door de gretigheid waarmee Ica in het leven staat, maar ook door haar werk, dat leest alsof ze elk woord speciaal voor haar geschreven heeft, komt ze tot het besef dat ze geen fascinerender personage voor haar nieuwe roman zou kunnen verzinnen dan Ica Metz.

Ica is een boek welke ik al langere tijd wilde lezen. Dit kwam met name door de prachtige cover en Connie Palmen. Connie Palmen? Ja, Connie Palmen. De periode dat het boek veelvuldig in de media was, ging het vooral over de vraag of en in hoeverre het boek geïnspireerd zou zijn op Connie Palmen. Dit maakt dat ik nog benieuwder was naar het daadwerkelijke verhaal.

In Ica volgen we, naast Ica, Nadine. Nadine is schrijfster en besluit na haar ontmoeten met Ica op het boekenbal, dat ze een roman over Ica gaat schrijven. Ze bedenkt een plan om dichter bij Ica in de buurt te komen en wonderbaarlijk genoeg gaat Ica hiermee akkoord. De vrouwen gaan samen op vakantie en al snel blijkt dat Nadine Ica helemaal niet zo goed kent. En dat ze haar vooral verheerlijkt heeft.

Ica is een roman met enkele spannende elementen. Sommige hoofdstukken lezen als een thriller. De schrijfster richt het woord ook een enkele keer rechtstreeks tot de lezer. Ik begrijp de keuze al zie ik zelf minder de toegevoegde waarde aan het verhaal. Dit had de schrijfster van mij ook achterwege moge laten.

De band tussen beide vrouwen en de ontwikkeling hierin zijn mooi beschreven. Bij aanvang van het verhaal is het vooral bewondering van Nadine richting Ica. Wanneer de vrouwen naar het vakantiehuisje in Frankrijk gaan, verliest Nadine steeds meer realiteitszin en buigt bewondering om in aanbidding en waanzin. De veranderende en afstandelijkere houding van Ica versnelt dit proces alleen maar.

Posthuma de Boer heeft ervoor gekozen om Nadine en Ica duidelijk naar voren te laten treden in het verhaal. Minpunt hiervan is dat we het persoonlijke leven van Nadine minder goed leren kennen. Haar man en kinderen blijven erg op de achtergrond. Persoonlijk hadden deze van mij meer verweven mogen worden in het verhaal.

Desalniettemin heeft Posthuma de Boer de bewondering die Nadine in eerste instantie heeft voor Ica die uiteindelijk omslaat naar aanbidding en waanzin interessant beschreven. Dit maakte dat ik het boek niet rustig weg kon leggen alvorens ik het uit had.

279

9789041426260