Recensies Overamstel Uitgevers December 2013

I lov Liv 3: scenes uit het leven met 3 vaders

I love Liv 3 is een hapklaar en grappig boek die op een leerzame manier heftige onderwerpen behandelt: humor met een serieus randje.

Liv is een typische onhandige tiener van 13 jaar die zich zichzelf nog moet zien ‘uit te vinden’. Ze maakt van alles mee, wat ze dan ook weer van zich af schrijft in haar dagboek. In het derde deel van I love Liv, heeft Liv drie verschillende vaders, maar biologische vader Joep, die ze onlangs pas heeft gevonden en getrouwd bleek te zijn met een Amerikaanse man. Samen runnen zij een restaurant. En natuurlijk haar stiefvader Luuk, die gaat trouwen met haar moeder. Zij is hoogzwanger en moet bijna bevallen.

Daarnaast zijn er de gebruikelijke problemen in het leven van Liv, wat moet ze doen als twee jongens haar tegelijkertijd leuk vinden en ze kan niet kiezen? En ze moet voor haar moeder geheim zien te houden dat ze contact heeft met haar biologische vader. Ook haar zus doet mee aan een modellenwedstrijd, maar of dat even eerlijk gaat?

I love liv 3 is het derde deel in deze serie van Marlies Slegers. Je kunt het boek op zichzelf lezen, maar het is wel aan te raden de andere delen ook te lezen, zo volg je het hele leven van Liv en ontdek je hoe ze terecht is gekomen in de situatie met drie vaders.

Het boek is ontzettend mooi vormgegeven. Denk aan een dagboek: een harde kaft met afbeeldingen van dingen die in het boek staan te gebeuren, een elastiekje erom heen en een vrolijk kleurtje. Zeker aansprekend voor de doelgroep.

I love liv 3 is een heerlijk luchtig en hapklaar boek. Marlies Slegers gebruikt korte zinnetjes met veel emoticons om haar stukken tekst nog meer lading te geven. De opmaak moet je haast wel aanspreken. Het boek begint met een grappig dagboekfragmentje van Liv, die aangeeft hoe ze zich in dit hoofdstuk voelt en wat ze meemaakt. Daarna begint het eigenlijke hoofdstuk die is opgemaakt in een modern handschriftachtig lettertype. Het verhaal bevat veel humor, maar heeft af en toe een rauw randje; de auteur llaat namelijk ook zwaardere onderwerpen, zoals kanker aan bod komen. Dit is erg leerzaam, want je beleeft ook hoe Liv hiermee omgaat, wanneer er kanker in haar omgeving wordt geconstateerd. Dit wordt niet zwaar, maar juist erg fijn om dit te lezen.

In het boek staan handige lijstjes met tips zoals wat je moet doen als je proefwerken moet leren of tips voor je eerste date, dit is erg handig en leerzaam.

I Love Liv 3 is een aanrader om te lezen. Het advies is wel om te beginnen met het eerste deel en dan verder te lezen. De onderwerpen die worden behandeld zijn leerzaam en er staan handige tips in het boek die erg handig kunnen zijn voor de beginnende middelbare scholieren. I love Liv 3 is een hapklaar en grappig boek die op een leerzame manier heftige onderwerpen behandelt: humor met een serieus randje.

9789048818662