Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff September 2009

Huid

Het niveau van haar eerste twee boeken vond ik beduidend beter, alhoewel het verhaal ook nu niet veel tekort komt. Een thriller die weet te vermaken, maar waarvan ik qua spanning meer verwacht had.

Als op een warme ochtend in mei het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden bij een treinspoor net buiten Bristol, wijst alles op zelfmoord.

Rechercheur Jack Caffery is daar toch niet zo zeker van. Hij is een rover op het spoor, iemand die zich voortdurend verbergt en ongezien huizen insluipt. Voor het eerst in lange tijd is hij bang. Hij krijgt hulp van politieduiker Flea Marley. Nadat ze de trauma’s uit haar verleden enigszins heeft verwerkt, begint ze zich al snel af te vragen of hun relatie het professionele niet overstijgt. Dan ontdekt ze iets in haar persoonlijke leven wat alles verandert. En deze keer kan niemand haar helpen, zelfs Caffery niet…

Het verhaal begint voor mij niet helemaal duidelijk en al snel heb ik meerdere vragen waarop ik geen antwoord kan vinden. Dit komt echter doordat Huid het vervolg is op Ritueel. Je kunt de boeken los van elkaar lezen, maar het wordt toch begrijpelijker als je vooraf eerst Ritueel hebt gelezen. Dit aangezien onder meer het personage De Wandelaar terugkeert en het mij in eerste instantie niets zei. Hierdoor lijken niet alle zaken even goed uitgediept en verklaard te worden. Dat is wel zonde, want dat maakte voor mij het verhaal niet helemaal compleet.

Leuke aan het boek is de afwisseling in verhaallijnen en de diverse zaken die aan bod komen. Caffery heeft het vooral druk met zaken waarin het om zelfmoord lijkt te gaan, maar waar duidelijk meer aan de hand is. Flea heeft echter een heel andere, en misschien wel ernstigere, zaak aan haar hoofd. De gebeurtenis en het vervolg van Flea op deze zaak is echter zo ernstig, dat het niet altijd even geloofwaardig overkomt. De beide karakters worden echter wel goed uitgediept.

Het verhaal zit prima in elkaar, maar de echte spanning miste ik wel een beetje. Bij de eerste drie boeken van Hayder was er een echt shockeffect en dat blijft in dit boek uit. Terwijl dat toch een kenmerk is van de boeken van Hayder. Het niveau van haar eerste twee boeken vond ik beduidend beter, alhoewel het verhaal ook nu niet veel tekort komt. Een thriller die weet te vermaken, maar waarvan ik qua spanning meer verwacht had.

352

9789024530687