Thriller & Spanning

Hou je adem in

Door het verhaal te vertellen vanuit verschillende perspectieven blijft het interessant. De vlotte schrijfstijl van Sedon werkt hier zeker ook aan mee.

Journaliste Alex Dale doet onderzoek naar de zaak Amy Stevenson, die als vijftienjarig meisje werd aangevallen en voor dood werd achtergelaten. De dader is nooit gepakt. Vijftien jaar later ligt ze nog altijd in coma. Alex en Amy zijn even oud en groeiden niet ver van elkaar op. Zowel privé als professioneel gaat het bergafwaarts met Alex, maar deze zaak lijkt haar redding te zijn. Ze stort zich erop, maar wanneer ze dieper graaft, raakt ze in gevaar.

Hou je adem in wisselt het verhaal tussen heden en verleden. In het heden volgen we Alex die naar haar oude geboortedorp komt om onderzoek te doen naar de zaak Amy. Alex worstelt in het verhaal tussen haar carrière en de banden met haar familie. De zaak dwingt haar om weer contact te leggen met haar moeder en zusje, iets waar ze eigenlijk niet op zit te wachten.  De moeizame relatie die Alex heeft met zowel haar familie als het dorp is mooi beschreven. In het verleden volgen we Amy als tiener. Wat is er gebeurd en wie is er schuldig aan het ongeluk? Kan de waarheid na al die jaren nog boven tafel komen? Door het verhaal te vertellen vanuit verschillende perspectieven blijft het interessant. De vlotte schrijfstijl van Seddon werkt hier zeker ook aan mee.

De plot zit prima in elkaar, zelfs voor mij als doorgewinterde thrillerlezer komt de dader toch nog onverwachts. Op sommige punten is het verhaal echter wel wat voorspelbaar. En de uiteindelijke aanwijzingen naar de dader zijn vrij makkelijk, waardoor het af en toe wat onrealistisch lijkt. Hou je adem in stelt echter zeker niet teleur en is verrassend goed voor een debuut.

365

9789026332395

Over de recensent

Linda de Reus

Linda de Reus

Linda de Reus (1983) is niet anders gewend dan vele boeken te verslinden. Haar droom is uitgekomen met het beheren en actueel houden van Boekreviews. Het lezen zat er al jong in. Als ze naar de bibliotheek ging nam ze altijd het maximaal aantal te lenen boeken mee, zes stuks, plus nog eens drie tijdschriften. En dat elke week.

Linda houdt van verschillende genres. Meestal leest zij Nederlandse literatuur, romans en thrillers.

Naast het lezen zijn haar grootste hobby's reizen, concerten, films en theater. Ze is (samen met een partner) eigenaar van een recruitment bureau. Linda is moeder van een zoon, Mads.