Literatuur & Romans Prometheus Maart 2013

Honderd namen

Ahern neemt de tijd om haar verhaal richting te geven, wat er wel voor zorgt dat de lezer bij aanvang wat zoekende is. Welke kant gaat dit verhaal op?

Wanneer journalist Kitty Logan een kolossale fout maakt in een artikel raakt haar carrière in het slop en daalt haar zelfvertrouwen tot een dieptepunt. Hunkerend naar wat bemoedigende woorden bezoekt ze haar terminaal zieke mentor, redacteur en vriendin Constance. Kitty vraagt haar welk verhaal ze altijd al heeft willen schrijven maar waar ze de kans nooit toe kreeg. Constance geeft Kitty de opdracht een document uit haar kantoor te halen. Wanneer Kitty terugkeert, is het echter al te laat: Constance is overleden. Om haar mentor te eren is Kitty vastbesloten haar laatste project af te maken. Bij het openen van de envelop vindt ze een lijst met namen. Honderd namen, zonder overzicht, zonder uitleg, niks om te verklaren wie deze mensen zijn en wat het verband is. Zo begint Kitty aan het omvangrijkste verhaal van haar leven. Ze ontmoet zo veel mogelijk mensen van de lijst om hun verhalen te horen, om Constances bedoelingen te achterhalen en het belangrijkste: om zichzelf en haar magische gave van het vertellen te herontdekken.

Cecelia Ahern is een van mijn favoriete romanschrijfsters. Haar boeken bevatten bijna allemaal een vleugje magie en spreken tot de verbeelding. Zo ook haar boek Honderd namen. In het verhaal maken we kennis met journaliste Kitty. Ze heeft een moeilijke periode achter de rug en dit is haar kans zich op haar werk te bewijzen. Haar overleden vriendin Constance maakt het haar echter niet makkelijk. Kitty gaat met haar lijst van honderd namen aan de slag en probeert een link te vinden. Zo komt ze langzaam maar zeker met steeds meer mensen van de lijst in contact. Ze raakt met enkelen van hen bevriend, maar wat deze personen zo speciaal maakt in de ogen van Constance, is voor Kitty lastig te ontdekken.

Het verhaal leest lekker weg, al duurt het wel even voor het goed op gang is gekomen. Ahern neemt de tijd om haar verhaal richting te geven, wat er wel voor zorgt dat de lezer bij aanvang wat zoekende is. Welke kant gaat dit verhaal op? Het verhaal mist daardoor bij aanvang ook wat diepgang.

Het personage van Kitty is goed uitgewerkt. Al is het wel redelijk voorspelbaar dat ze een laatste kans krijgt op haar werk om zich te bewijzen. Hoe dit afloopt laat zich uiteraard raden. Ahern kiest ervoor slechts enkele van de personen van de lijst in het verhaal te laten voorkomen. Dit zorgt ervoor dat ook zij echt gaan leven bij de lezer en een eigen uniek gezicht krijgen.

Ook Honderd namen bevat een duidelijke boodschap. Welke dit is zal ik niet verklappen, aangezien je dan al het plot weet. Het vleugje magie bevat het boek niet, maar daarom is het niet minder interessant. De ware Ahern fan kan dit boek zonder twijfel aanschaffen.

384

9789044622997