Chicklit Zomer en Keuning Augustus 2007

Hollen of stilstaan

Natuurlijk is het eind vanaf bladzijde tien te voorspellen, maar ondanks dat is Hollen of stilstaan een vermakelijk boek om te lezen. De boeken van Ruiters zijn een aanrader voor fans van chicklit van eigen bodem.

De verhuizing van haar kamergenoot Saskia, brengt Willemijn op allerlei manieren in verwarring: van het ene moment op het andere is ze alleen en moet ze zelf de hele huur ophoesten. Ze heeft in een dolle bui een advertentie gezet en als de vlotte Lianne zich meldt, lijkt dat op het eerste gezicht een prima oplossing. Maar al snel merkt Willemijn dat het samenleven met Lianne eigenlijk hopeloos is. Buurmannen Jens en Joost zien het allemaal gebeuren en Willemijn houdt haar vriendin Lucy uit Maastricht dagelijks op de hoogte van de escapades via telefoongesprekken en sms. En een snel einde aan dit alles lijkt nog lang niet in zicht…

Ruiters heeft met Hollen of stilstaan, net als haar debuut Door dik en dun, een typische chicklit geproduceerd. De pagina’s worden rijkelijk gevuld met romantiek, mannen, humor en problemen in de liefde. Maar ook vriendschap komt ruimschoots aan bod in de vorm van de wisselende huisgenoten van Willemijn. Zo is daar Lianne, die al na enkele weken het huis verlaat. Ze blijkt obsessief bezig te zijn met sporten, eten en de onderbuurman. Niet veel later doet de gothic Gaby haar intrede. De meiden blijken het goed te kunnen vinden samen. Toch kan Willemijn maar moeilijk afscheid nemen van haar vroegere huisgenoot en beste vriendin Saskia. Het is jammer dat Ruiters hier een punt heeft laten liggen en deze vriendschap niet meer naar voren heeft laten komen. Saskia komt slechts sporadisch aan bod, terwijl de twee al jaren de beste vriendinnen zijn.

Uiteraard is er ook genoeg romantiek in het verhaal te vinden. Soms zo veel dat het verhaal er ongeloofwaardig door wordt. Zo komt Jens wel als een echte romanticus over die zich totaal niet geneert voor zijn gevoelens. In het echte leven zijn exemplaren als Jens echter zeldzaam….

Het eind van het verhaal is wat simpel, maar dat is wel wat eigenlijk hoort bij de typische chicklit. Het doet dan ook geen afbreuk aan het verhaal. Natuurlijk is het eind vanaf bladzijde tien te voorspellen, maar ondanks dat is Hollen of stilstaan een vermakelijk boek om te lezen. De boeken van Ruiters zijn een aanrader voor fans van chicklit van eigen bodem.

208

9789059772403