Thriller & Spanning De Boekerij April 2008

Het zwarte huis

Toen ik dit boek ging lezen dacht ik dat het wat meer over de crash van het vliegtuig zou gaan, maar uiteindelijk had ik het als verhaal niet nodig. De draai die de auteur er uiteindelijk aan gegeven had maakte het verhaal erg interessant.

Als een passagiersvliegtuig een flat doorboort in een buitenwijk van Los Angeles, betekent dat overuren voor LAPD-rechercheur Peter Decker. In eerste instantie is zijn grootste taak de algehele paniek te beteugelen, De vragen stapelen zich razendsnel op, Was het een terroristische actie of ‘gewoon’ en technische fout? Na maanden van onderzoek zijn er nog weinig vragen beantwoord. En wanneer alle lichamen zijn geborgen wordt de zaak nog mysterieuzer: Het stoffelijke overschot van stewardess Roseanne Dresden ontbreekt. Haar stiefvader beweert zelfs dat ze nooit aan boort is geweest. Maar waar is ze dan, en waarom staat haar naam niet op de passagierslijst?

De hoofdpersoon in dit boek is Peter Decker, een rechercheur van joodse afkomst met een team van vrouwelijke en mannelijke rechercheurs die hem ondersteunen in zijn werk. Het verhaal speelt zich af in het heden, maar begint eigenlijk pas echt als de vliegtuigcrash niet meer als het belangrijkste gegeven van het boek wordt gezien, maar alleen als bijzaak.

Toen ik dit boek ging lezen dacht ik dat het wat meer over de crash van het vliegtuig zou gaan, maar uiteindelijk had ik het als verhaal niet nodig. De draai die de auteur er uiteindelijk aan gegeven had maakte het verhaal erg interessant. Het niet vinden van het stoffelijk overschot van Dresden maar wel van een andere , onbekende Jane Doe, maakt dat er twee verhaallijnen door elkaar heen lopen, en dat kan prima, want ze zitten elkaar niet in de weg. Dit zorgde ervoor dat het boek wel blijft intrigeren. De karakters in dit boek waren ook normale mensen met hier en daar een bijzonderheid.

Het enige wat ik jammer vind aan dit boek is dat je kunt merken dat de schrijfster van joodse afkomst is, je wordt iedere keer verrast met joodse woorden of gebruikelijkheden waar je als niet-joodse geen weet van heb, ik vind dat dit boek dat niet nodig heeft.

415

9789022549940