Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff

Het zielenvuur

Een echte pageturner met een bijzondere kijk op magie. Morele dilemma'’s en keuzes tussen goed en kwaad komen veelvuldig voor, maar zijn goed beschreven. Een goede start van een nieuwe trilogie, die nog tot grote hoogten kan gaan reiken!

Op een zekere dag is de zesjarige Kamala getuige van hoe de heks Imnea met haar kunsten een mensenleven redt, en daarbij zelf het leven laat. Want, zo leert Kamala op dit belangrijke moment in haar leven, heksen putten in hun praktijk uit hun eigen levensenergie, hun zielenvuur. Hoe zwaarder de taak, des te meer zielenvuur er wordt opgebruikt, en dat maakt heksen net zo sterfelijk als gewone mensen. De leden van de oppermachtige broederschap van magisters echter – feitelijk alleenheersers in de wereld van Kamala – verbruiken hun eigen zielenvuur niet.

Kamala besluit dat ze magister wil worden. En dat confronteert haar meteen met een levensgroot probleem. Alleen een man kan magister worden, omdat naar verluidt geen enkele vrouw ooit met behoud van haar gezond verstand de transformatie overleefde. Een rigoureus besluit vraagt om een rigoureus vervolg. Kamala zoekt hulp bij meester Ethanus, die vrijwillig afstand heeft gedaan van zijn titel als koninklijk magister van Ulran en die nu in afzondering in het woud leeft. Zo begint het eerste deel van de magistertrilogie.

Zielenvuur is het eerste deel van de nieuwste trilogie geschreven door FriedmanFriedman schreef eerder al de Koudvuurtrilogie. Duidelijk is, dat in dit boek, magie een grote rol speelt. De wijze waarop Friedman magie gebruikt in zijn boek, zorgt direct al voor een aantal mooie dilemma’s. Als een heks bijvoorbeeld iemand geneest, gaat dit ten koste van haar eigen levensenergie, en zal zij korter leven. Wat moet een heks dan kiezen? Gedurende het boek komen er meer van dit soort dilemma’’s voorbij. Kamala zal op veel momenten afwegingen moeten maken over haar volgende zet. Gelukkig wordt dit door Friedman elke keer op een boeiende en spannende manier beschreven. Als lezer verveelt het je nooit.

Een boek waarin magie de hoofdrol speelt, is voor mij altijd genieten. Magie is iets dat me tot mijn verbeelding blijft spreken. En de invalshoek die Friedman heeft gebruikt werkt erg goed. De magisters, die bijna onsterfelijk zijn, zijn fantastisch beschreven. Want wat gebeurt er als je al honderden jaren op de aarde hebt rondgelopen? Je gaat je vervelen. En om die verveling tegen te gaan, zoeken de magisters vermaak in het besturen van de levens van de stervelingen. Het hele concept hierom heen is erg goed uitgewerkt door Friedman

Gedurende het boek kijkt de lezer mee met een aantal verschillende figuren. Elk hoofdstuk wisselt tussen de hoofdpersonen. Hierdoor blijft het boek spannend. Veel van de hoofdstukken eindigen met een cliffhanger waarna je eerst weer wat hoofdstukken gaat lezen over de andere figuren, voordat je weer terugkomt bij de ontknoping van de plot. Een slimme zet die het boek tot een echte pageturner maakt. Je blijft als lezer maar doorlezen om meer te weten te komen over alle figuren. Toch wordt het boek nooit verwarrend. Alle karakters zijn sterk beschreven en duidelijk van elkaar te onderscheiden.

Minpuntje aan het boek is dat de wereld waarin Kamala leeft, nooit echt goed beschreven wordt. Er zijn een aantal koninkrijken en een soort beschermende grens, maar de ligging, geografie en politieke situatie blijft wat vaag.

Een echte pageturner met een bijzondere kijk op magie. Morele dilemma’’s en keuzes tussen goed en kwaad komen veelvuldig voor, maar zijn goed beschreven. Een goede start van een nieuwe trilogie, die nog tot grote hoogten kan gaan reiken!

447

9789024556175