Thriller & Spanning De Fontein April 2009

Het zevende sacrament

Met Het zevende sacrament heeft Hewson een interessant en vernuftig boek weten neer te zetten. Het boek intrigeert meteen, al duurt het wel even voor je als lezer echt lekker in het verhaal zit.

Op een plein op de zuidelijkste van de zeven heuvels van Rome, de Aventijn, ligt Villa Malta. Een van de sleutelgaten van de villa biedt een spectaculair uitzicht op de koepel van de St. Pieter. De zevenjarige Alessio Bramante kijkt elke dag op weg naar school even door het sleutelgat. Maar op een dag verdwijnt hij spoorloos in de catacomben onder de villa, te midden van de resten van een Mithraïsche tempel. Hoofdverdachte is de vader van de jongen, Giorgio Bramante, een charismatische hoogleraar archeologie. En zes van zijn studenten hebben Alessio tijdens een drinkgelag betrokken bij een bizar ritueel ter ere van de god Mithras. Uiteindelijk pakt de politie Giorgio Bramante op voor de moord op zijn zoon.

Veertien jaar later duikt in een relikwieënkastje in een klein museum langs de Tiber op onverklaarbare wijze een T-shirt op van Alessio waarop verse bloedvlekken verschijnen. Na een jarenlange gevangenisstraf is Bramante inmiddels vrijgekomen, en een voor een sterven alle betrokkenen bij de verdwijning van zijn zoon. Inspecteur Costa en zijn team raken verstrikt in het duistere web rondom de mysterieuze verdwijning van Alessio en de riten rond de zeven sacramenten van Mithras.

Met Het zevende sacrament heeft Hewson een interessant en vernuftig boek weten neer te zetten. Het boek intrigeert meteen, al duurt het wel even voor je als lezer echt lekker in het verhaal zit. Dit komt met name omdat het heden en verleden elkaar afwisselen. Aangezien enkele personages in zowel heden als verleden voorkomen, is het verhaal soms lastig te volgen. Wanneer je eenmaal lekker in het verhaal zit, is het boek echter lastig weg te leggen. Het verhaal is niet echt spannend, maar wel zeer onderhoudend en als lezer ga je toch meespeuren en meedenken. Zouden de studenten te maken hebben met de verdwijning van Alessio, of is het toch zijn vader?

Aangename verassing aan het verhaal is dat het zich ditmaal voornamelijk ondergronds afspeelt. Van Hewson zijn we vooral het bovengrondse Rome gewend waarin hij duidelijk beschrijft hoe bepaalde pleinen en gebouwen eruit zien, zodat de lezer echt de sfeer van het oude Rome proeft. Dat laatste blijft achterwege in Het zevende sacrament. Pleinen en gebouwen worden slechts kort benoemd en dat is jammer. Het echte Rome proeft de lezer hierdoor niet.

Toch is het vijfde boek van Hewson een prettig boek om te lezen. Een vleugje spanning, wat actie, een verdwenen kind.… Alles bij elkaar een welkome afwisseling van heden en verleden, van geschiedenis en religie en uiteraard een tevredenstellend plot.

431

9789026123160