Chicklit De Kern September 2006

Het weblog van Annemiek

Leuk aan het boek is dat het vooral érg herkenbaar is als je zelf student bent. Tot het afstuderen, de kamerjacht en de huisgenoten aan toe.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat altijd alles misgaat. Niemand wil het meisje zijn dat altijd over stoepjes struikelt, precies de verkeerde dingen zegt en om de dag haar eten laat verpieteren. Maar het gebeurt gewoon vanzelf. Het is de natuur. Ik kan er niks aan doen. Je moet er maar om lachen, zeggen de mensen om mij heen, en dat doen ze zelf dan ook hartelijk. Je zou ze eens moeten opschrijven, zeggen ze ook wel eens, al die rare dingen die jij meemaakt. Dus misschien moet ik dat inderdaad maar doen.’

En zo is Het weblog van Annemiek ontstaan. Het boek beschrijft de belevenissen van de 24-jarige Pedagogiekstudent Annemiek. In het boek worden haar dagelijkse gebeurtenissen, belevenissen, huisgenoten, liefdes en blunders beschreven. Van foute vriendjes tot Mr. Right en van haar afstuderen tot het zoeken van een vaste baan na haar studie. Deze onderwerpen staan centraal in Het weblog van Annemiek.

Leuk aan het boek is dat het vooral érg herkenbaar is als je zelf student bent. Tot het afstuderen, de kamerjacht en de huisgenoten aan toe. Studenten kunnen het leven van Annemiek echt voor zich zien. Maar ook voor niet-studenten is het boek makkelijk te volgen. Vlot geschreven zinnen en korte stukken tekst. Hierdoor is het verhaal is makkelijk te volgen en niet ingewikkeld. Deze korte stukken tekst maken ook juist dat je door blijft lezen. Voor je het weet ben je door het boek heen.

Wat het boek ook herkenbaar maakt is het aantal Nederlandse merken en programma’s dat genoemd wordt. Te denken valt aan Big Brother’s Bart en Ruud, GTST, de Modepolitie, Idols, V&D, Wehkamp en ga zo maar door. Dat maakt het boek heel erg van nu. Het had zich letterlijk vandaag af kunnen spelen.

Opvallend in het boek is dat er geen enkel gesprek voorkomt tussen twee of meer personen. Het is tenslotte een weblog en dus worden alle gedachten op papier gezet. Annemiek beschrijft haar gesprekken, maar schrijft ze niet letterlijk op. Zij verwoord haar belevenissen in gedachten op papier. Dit leest echter niet hinderlijk en je raakt snel gewend aan de schrijfstijl van Susan van kruijssen.

Het boek is bevat veel humor en is vooral herkenbaar voor studenten. De belevenissen van Annemiek zijn zeker het lezen waard.

254

9789032510787