Literatuur & Romans Mistral Oktober 2008

In het voorbijgaan

In het voorbijgaan is een intrigerend boek dat de schitterende band weergeeft tussen twee personen die elkaar nog nooit ontmoet hebben maar wel degelijk een vertrouwensband hebben opgebouwd.

U die hier voorbijgaat, wilt u een gedachte wijden aan Frédéric. Hij is voor u gestorven op 21 augustus 1943, 19 jaar oud. Hij was mijn beste vriend. Na de oorlog wilde hij een wereldreis gaan maken.’

Deze boodschap is achtergelaten bij een gedenkteken aan de Boulevard Saint-Michel 149 in Parijs. Het briefje wordt gelezen door Emma, die een briefje terug schrijft en een bos bloemen neerlegt. Iemand zet de bloemen in een vaas. En zo ontstaat bij het gedenkteken niet alleen een briefwisseling tussen Emma en Louis, de schrijver van het eerste briefje, maar raken ook andere voorbijgangers betrokken bij hun papieren dialoog. Emma wordt steeds nieuwsgieriger naar Louis, die haar wel stukje bij beetje het verhaal van zijn gefusilleerde vriend vertelt, maar een ontmoeting uit de weg blijft gaan. En terwijl de hoeveelheid briefjes en bloemen groeit, probeert Emma de mysterieuze Louis op te sporen.

In het voorbijgaan is een intrigerend boek dat de lezer tot nadenken stemt. Het is mooi om te zien hoe een diversiteit aan mensen zich bezighoudt met de briefwisseling bij het gedenkteken aan de Boulevard Saint Michel. Niet alleen de jonge Emma wordt steeds nieuwsgieriger naar het achterliggende verhaal, ook toeristen keren terug om de woordenwisseling te volgen. Het verhaal blijft enigszins luchtig door de narrige conciërge die helemaal niet zit te wachten op al die dwarrelende papiertjes.

Het verhaal is wat voorspelbaar en van meet af aan is het duidelijk wat er met Louis zal gebeuren. Dat doet geen afbreuk aan het verhaal, mede door de lieve maar naïeve Emma. Emma verteld haar leven en problemen in geuren en kleuren aan Louis. Als lezer merk je al snel dat Emma haar problemen in het niet vallen bij wat Louis heeft meegemaakt. Toch heeft dat juist zijn charme en geeft het duidelijk de tijdsgeest weer en het verschil tussen generaties.

In het voorbijgaan is een intrigerend boek dat de schitterende band weergeeft tussen twee personen die elkaar nog nooit ontmoet hebben maar wel degelijk een vertrouwensband hebben opgebouwd.

112

9789049950965