Thriller & Spanning De Fontein Mei 2009

Het Venetiaans Bedrog

Berry weet wederom spanning, actie en geschiedenis in elkaar over te laten lopen. De geschiedkundige details zijn goed uitgewerkt en geloofwaardig.

In 323 voor Christus had Alexander de Grote zijn zinnen gezet op het veroveren van de Arabische wereld, toen hij ten prooi viel aan een mysterieus virus. Archeologen en schatzoekers zoeken al 1500 jaar naar zijn laatste rustplaats, waar zich volgens de legende een wonderbaarlijk genezend serum zou bevinden.

Nadat hij op het nippertje aan de dood is ontsnapt tijdens een brand in een Deens museum, hoort Cotton Malone van zijn goede vriendin Cassiopeia Vitt dat dit het zoveelste incident in een reeks van brandstichtingen door heel Europa blijkt te zijn.

Het spoor leidt naar een aantal voormalige Sovjetrepublieken dat zich heeft verenigd in een nieuwe staat, Samarkand, die wordt bestuurd door de meedogenloze dictator Irina Zovastina. Zij heeft maar één verlangen: Alexander de Grote te overtreffen als de grootste veroveraar uit de geschiedenis. Om de wereldheerschappij te bemachtigen ver¬zamelt ze de meest vernietigende bacteriële wapens, waarmee ze een biologische oorlog wil ontketenen. Ze is vooral geobsedeerd door het serum in de tombe van Alexander de Grote.

Cassiopeia en Cotton stellen alles in het werk om Zovastina tegen te houden. Hun doel om een wereldwijde pandemie te voorkomen leidt hen via de Deense kust en de Venetiaanse paleizen naar het ruige berg¬gebied in Centraal-Azië. Er staat veel op het spel: de ontcijfering van het eeuwenoude mysterie rond het serum van Alexander de Grote zou miljoenen levens kunnen redden – of verwoesten…

Het Venetiaans Bedrog leest in sneltreinvaart weg. Lekkere korte en pakkende hoofdstukken en zoals we van Berry gewend zijn, behoorlijk wat actie. Net als het spannend wordt is het hoofdstuk afgelopen, wat de lezer bijna dwingt om verder te lezen.Berry heeft enkele spannende aspecten en gegevens in zijn verhaal gestopt. De moorddadige nietsontziende Zovastina, maar ook Cassiopeia die maar niet gelooft dat haar goede vriend Ely eerder is omgekomen bij een aanslag. Ze blijft zoeken naar hem. Ook oudgedienden Malone en Thorvaldsen zijn weer van de partij, allen met hun eigen reden om mee te helpen in de zoektocht naar het graf van Alexander. Intussen ondernemen zij allerlei pogingen om de gevaarlijke Zovastina en haar handlanger te stoppen. Maar kunnen zij hun eigen mensen wel vertrouwen?

Berry weet wederom spanning, actie en geschiedenis in elkaar over te laten lopen. De geschiedkundige details zijn goed uitgewerkt en geloofwaardig. Achter in het boek staat exact vermeld welke details fictie en welke echt zijn, wat een extra dimensie aan het verhaal geeft.

Indien je eerder een boek van Berry hebt gelezen enthousiast was kun je dit boek blindelings aanschaffen. Berry zal je niet teleurstellen.

472

9789026124785