Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff Augustus 2011

Het stroeve touw

De ondeugende, kleine en betweterige bemoeial weet het toch voor elkaar te krijgen dat ik uitkijk naar deel 3 in deze serie. Dat Flavia nog maar veel moorden mag oplossen in het rustige dorpje Bishop’s Lacey!

Flavia de Luce is elf jaar, hoogbegaafd en dol op scheikunde en op misdaad. In haar scheikundelab maakt ze gifbrouwsels, die ze bij voorkeur test op haar twee zussen. Op een morgen stuit Flavia op de beroemde poppenspeler Rupert Porson die vanwege motorpech vastzit in het dorp Bishop’s Lacey. Omdat hij moet wachten op reparatie, voert hij een gratis show op voor de dorpsbewoners maar de show eindigt abrupt met Ruperts spectaculaire en onnatuurlijke dood. Terwijl de politie de grootste moeite heeft om het mysterie op te lossen, heeft de gewiekste Flavia meer succes. Door haar slimme vragen komt ze al snel met een aantal mogelijke verdachten. Maar daarmee komen ook duistere zaken aan het licht die vooral geheim hadden moeten blijven.

Flavia de Luce is eigenlijke en heel betweterig kind voor haar leeftijd die denkt het allemaal beter te weten en kunnen dan de politie van het dorp. Eigenlijk niet iemand om in je hart te sluiten, maar de auteur weet haar zo te portretteren dat je dit als lezer toch doet. Toch wist Flavia mij in dit tweede deel minder te boeien dan in haar debuut. Dezelfde lijn wordt doorgezet dus daarin is wezenlijk weinig veranderd. Misschien leg je daarmee ook wel meteen de vinger op de zere plek; is er wellicht te weinig veranderd in vergelijking met het eerste deel waardoor dit verhaal je minder weet te grijpen? Het boek eenmaal weggelegd, had ik moeite het weer op te pakken.

Het verhaal is wat vergezocht. In hoeverre is een meisje van 11 jaar in staat een moord op te lossen en vragen te stellen waar de politie nog niet eens aan gedacht heeft? Voordeel is dat Flavia iedereen in het dorp kent en daardoor alle roddels hoort. Ook is het verhaal wat eenzijdig. De lezer weet exact hoe het onderzoek van Flavia verloopt, maar het verhaal wordt niet vertelt vanuit het perspectief van de politie. Hoe hun speurtocht ervoor staat blijft dus volledig onduidelijk. Het verhaal bevat, ongeacht de ernst van de strekking van het verhaal, behoorlijk van humor. De lezer moet het echt met een korreltje zout nemen. Naast de speurtocht naar de moordenaar heeft Flavia nog steeds moeite met haar zussen en vader. Ze doet bijzondere dingen om hun aandacht te krijgen. Humorvolle gebeurtenissen zijn het gevolg.

368

9789021803234