Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juni 2011

Het Stonehenge ritueel

Alle verhaallijnen komen samen in een ontzettend spannend plot waarin alles lijkt te kloppen. Christer ziet geen detail over het hoofd. Indien je van mystieke verhalen houdt waarin offeren een centrale rol speelt, dan is dit boek zeker een goede koop.

Gideon heeft lang geleden gebroken met zijn vader, de beroemde wetenschapper Nathaniel Chase. Wanneer hij hoort dat Nathaniel zelfmoord heeft gepleegd, gaat hij naar zijn landgoed. Tot zijn verbazing ontdekt hij daar een geheime kamer en dagboeken in geheimschrift. De geschriften blijken over Stonehenge te gaan, vooral over de kracht van de millennia-oude steencirkel en over een geheimzinnige orde, de Volgers van de Heiligen. Om erachter te komen wat zijn vader daarmee te maken had, gaat Gideon op onderzoek uit. Hij is verbijsterd als blijkt dat de orde van plan is een mensenoffer te brengen. Kan hij dat nog voorkomen? Dan merkt hij dat de orde het op hém heeft voorzien.

Het Stonehenge Ritueel is echt een boek dat je even de tijd moet geven. Het leest met name bij aanvang van het verhaal maar moeizaam weg. Toch bleef ik nieuwsgierig, mede door de beginscène waarin een persoon wordt geofferd op Stonehenge. Wanneer na ongeveer 50 pagina’s het verhaal vaart en actie begint te krijgen, wordt het steeds interessanter. Tot het moment daar is dat je het boek daadwerkelijk niet mee weg kunt leggen. De korte hoofdstukken die prettig weglezen dragen daar zeker aan bij. Het verhaal draait om Gideon die na de zelfmoord van zijn vader op onderzoek uitgaat. In het huis van zijn vader ontdekt hij rijen vol boeken geschreven in geheimtaal, die Gideon wel weet te ontcijferen. Al snel komt hij steeds meer te weten en dus ook steeds dieper in de problemen…

Ondertussen is de inspecteur Megan Baker verantwoordelijk voor het onderzoek naar de dood van Nathaniel en krijgt zij contact met zijn zoon Gideon. Daarnaast krijgen we te maken met Caitlyn Lock, die spoorloos verdwijnt. Er lijkt een verband te zijn tussen al deze zaken maar Megan weet haar vinger er niet op te leggen. Ondertussen heeft ze ook het idee dat Gideon informatie achterhoudt.

Deze diverse invalshoeken zorgen voor een behoorlijke afwisseling in het verhaal. Gaandeweg komt de climax steeds dichterbij. Gideon gaat in zijn zoektocht naar de waarheid erg ver en zet zijn eigen leven letterlijk op het spel. De combinatie van actie, spanning, het ontcijferen van geheimschrift, het offerritueel en de mysterieuze gebeurtenissen op Stonehenge maken dit boek uitermate intrigerend. Ook komen alle karakters goed uit de verf, ondanks de vele personages die het boek rijk is. Christer weet zich wat dat betreft goed in te leven en verrijkt zo het verhaal.

Alle verhaallijnen komen samen in een ontzettend spannend plot waarin alles lijkt te kloppen. Christer ziet geen detail over het hoofd. Indien je van mystieke verhalen houdt waarin offeren een centrale rol speelt, dan is dit boek zeker een goede koop. Ergens hoop en verwacht ik dat dit debuut verfilmd gaat worden. Het wordt voor Christer lastig om zijn debuut te overtreffen.

347

9789024533138