Chicklit The House of Books Oktober 2009

Het spijt me zo

Af en toe wordt het verhaal met wat humor en vooral veel sarcasme gebracht. Er had wat meer vrolijkheid in het boek gemogen.

Collie Flanagan en zijn jongere broertje Bingo groeien op in een chaotisch Amerikaans-Iers gezin in Martha’s Vineyard, Massachusetts. Hun vader is een drankorgel en een vrouwenversierder. Hun moeder een strijdlustige marxiste en extreem hondenliefhebster. Oom Tom doet tussendoor het huishouden op zijn eigen filosofische manier. Collie moet veel harder vechten voor zijn plekje in dit hyperactieve gezin dan de ondeugende Bingo. Zijn verlangen naar begrip en stabiliteit wordt weliswaar niet beantwoord maar hij kan niet anders dan van zijn maffe familie houden. Wanneer een middagje aan het strand eindigt ineen tragedie, stort Collies wereld ineen.

Het spijt me zo is een verhaal vol tegenslagen die de hoofdpersoon Collie voor zijn kiezen krijgt. Het begint al vanaf jongs af aan. Iedereen in de familie vindt zijn broertje leuker, grappiger, ondernemender en ze gunnen hem alles. Collie daarentegen is notabene vernoemd naar het lievelingsras van de zo geliefde honden van zijn moeder. Niemand schenkt echt veel aandacht aan Collie ook al doet hij het erg goed op school, is erg slim en wilt graag naar de universiteit. Niets is goed genoeg, en heel zijn leven lang hoort hij dat zijn familie liever heeft dat hij meer op zijn broer lijkt, die impulsief en onbedachtzaam door het leven gaat. Kelly laat goed zien hoe zwaar het voor Collie moet zijn geweest om op te groeien binnen zo’n familie. Af en toe wordt het verhaal met wat humor en vooral veel sarcasme gebracht. Er had wat meer vrolijkheid in het boek gemogen. Verder is het verhaal vlot en speels geschreven en leest het boek makkelijk weg. Als je van chaotische Ierse families houdt met al hun problemen, dan is dit een goed boek om te lezen.

335

9789044324969