Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2014

Het ronde huis

Lappen tekst over de geschiedenis van de Germaanse rituelen en achtergrond van het ronde huis zijn het gevolg. Dit haalt de vaart en spanning uit het verhaal en maakt dat het beschouwend wordt.

Lineke Tesinga houdt een lezing over een middeleeuws boek waarin bizarre Germaanse rituelen worden beschreven. Sommige aanwezigen horen haar verhaal met meer dan normale belangstelling aan. Zoals rechercheur Jozef Laros, die een verband legt met een onopgeloste moordzaak. Er zit ook een oudere vrouw in de zaal die maar doorpraat over een verdwenen meisje. Na de avond van de lezing volgen er steeds meer aanwijzingen over gruwelijke gebeurtenissen die zich zouden hebben afgespeeld in het Ronde Huis, een mysterieus jachtverblijf in de Veluwse bossen waar de Nederlandse elite begin vorige eeuw samenkwam en waar prins Hendrik kind aan huis was. Rondom het Ronde Huis blijkt veel meer gebeurd te zijn dan jagen alleen.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Ook zijn er hoofdstukken in zowel heden als verleden. Een moordzaak uit 2005, de lezing van  Tesinga in 2013 en de verdwijning van enkele jonge meisje beginnend in 1921. Wat hebben deze gebeurtenissen met elkaar te maken?

Het ronde huis is een boek dat mij meteen nieuwsgierig maakte. Oude Germaanse rituelen, mensenoffers, een lid van het koninklijk huis dat betrokken lijkt te zijn… Genoeg ingrediënten voor een zeer spannende thriller. Nadeel is echter dat het verhaal wat ingewikkeld kan zijn en Otten daardoor veel uit moet leggen aan zijn lezers. Lappen tekst over de geschiedenis van de Germaanse rituelen en achtergrond van het ronde huis zijn het gevolg. Dit haalt de vaart en spanning uit het verhaal en maakt dat het beschouwend wordt. Er zijn weinig echte dialogen die de vaart in het verhaal weten te houden. Dit maakt ook dat het makkelijker wordt het boek weg te leggen.

Het plot zit echter goed in elkaar en is eigenlijk te gruwelijk voor woorden. Na het uitlezen van het boek blijf ik echter toch met de vraag zitten wat feit is en wat fictie… Het verhaal is immers deels op feiten gebaseerd. Eigenlijk wil ik, gezien de gruwelijkheid van het verhaal, helemaal niet weten wat waarheid is en wat is ontsproten aan het creatieve brein van Otten.

351

9789021809960