Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff September 2008

Het rijk van de zeven steden

Een aanrader voor lezers die wel houden van pittige fantasy van hoog niveau. Mensen die doorbijten en zichzelf de kans geven langzaam maar zeker inzicht te krijgen in de wereld van het Malanzijnse rijk, worden beloont met een prachtig verhaal.

De zware nederlaag voor de muren van Darujhistan heeft het Malazijnse keizerrijk ernstig verzwakt. In het uitgestrekte gebied van Zevenstad is de Zieneres Sha’ik in de heilige woestijn Raraku bezig een geweldig leger op de been te brengen. Zo bereidt zij zich voor op de Apocalyps, de alomvattende opstand die in oude legendes wordt voorspeld. En de Bruggenbranders? Zowel Hoge Vuis ‘Eenarm’ Dujek als kapitein Paran en sergeant Whiskeyjack zijn van plan zich aan te sluiten bij de tegenstanders van het keizerrijk. Strijk en Kalam besluiten echter hun eed gestand te doen en keizerin Lazine te laten boeten voor haar misdaden – zij gaan op weg naar Unta, de hoofdstad van het rijk. Eenmaal in het gebied van Zevenstad worden ze evenwel meegesleept in een reeks gebeurtenissen die hen onafwendbaar naar Raraku drijft, waar oude en nieuwe magie inmiddels strijd leveren om het bezit van de Poorten van het Dodenhuis.

Erikson timmert stevig aan de weg met zijn boeken over het Malazijnse rijk. Vele culturen, volkeren en personages werden al geïntroduceerd. En het heeft hem een groot publiek overgeleverd. Het Malanzijnse rijk is een boeiende plek, vol magie en vreemde wezens. Het is tevens een wrede plek, oorlogen en conflicten teisteren de wereld. Erikson hanteert een pakkende schrijfstijl, die een lezer snel het verhaal inzuigt.

In Het Rijk van de Zeven Steden uit de serie Het spel der goden volgen we wisselend verschillende personages. Bekenden als Strijker en Kalam maken weer hun opwachting en er worden een aantal nieuwe personages geïntroduceerd. Alle personages maken gedurende het boek duidelijke groei door. Het boeiende aan de boeken van Erikson is dat zijn personages allesbehalve stereotypen zijn. Ze veranderen van loyaliteit, ontplooien nieuwe vaardigheden of nemen nieuwe denkwijzen aan. Er is vaak geen duidelijk onderscheid tussen goed en kwaad (wat veel fantasy boeken kenmerkt). Als lezer zie je alles van beide kanten.

Wees wel gewaarschuwd, het boek is geen eenvoudige kost, geen van de boeken van Erikson zijn dit. Tijdens het lezen heb ik geregeld aantekeningen gemaakt over alle verschillende personages, culturen, plaatsen en veldslagen. Het boek verspringt voortdurend tussen personages en plaatsen. Je komt van de ene veldslag in de andere. Het is soms lastig bij te houden waar wiens loyaliteit nou ook alweer lag. En zelfs met de aantekeningen moest ik geregeld terugbladeren of internet even raadplegen. Het boek is hierdoor niet voor iedereen even geschikt.

576

9789024528486