Jeugd Karakter Uitgevers Februari 2015

Het programma

Het wordt niet duidelijk wat de oorzaak van de depressie is. Daardoor blijf je met de vraag zitten ‘hoe kan het gebeuren?’.

In de wereld van Sloane is het uiten van echte gevoelens verboden, depressie onder jongeren is een epidemie en de enige oplossing is het Programma…

De wereld waar Sloane en haar vrienden in leven is niet leuk. Er heerst een epidemie: depressie met als gevolg de ene zelfmoord na de ander. Volgens het Programma is het besmettelijk. Iedereen onder de 18 jaar wordt goed in de gaten gehouden. Elke ochtend moeten de jonge studenten voordat de les begint, een vragenformulier invullen die hun geestelijke toestand in de gaten houdt.

Wanneer haar klasgenoot Kendra op een dag wordt meegenomen, begint Sloane langzaamaan te breken. Ze vraagt zich af of het Programma wel zo goed is voor je als dat wordt beweert. Haar vriendin Lacey was namelijk ook opgenomen geweest, maar toen ze was ‘genezen’ herkende ze haar niet meer terug. Ze was een heel ander persoon. Lacey wist ook niet meer wie Sloane was. Samen met haar vriend James, die ook de beste vriend van haar broertje was, doet ze er alles aan om uit handen van het Programma te blijven. Maar de dood van haar broertje laat haar niet met rust. Hij pleegde namelijk zelfmoord.

Wanneer James wordt meegenomen breekt Sloane. Ze wilt er alles aan doen om James te redden. Ze wordt steeds depressiever omdat ze geen oplossing kan vinden. Dan wordt ook zij meegenomen door de mannen van het Programma. En zo begint haar ‘genezing’. Ze is een rebels type en krijgt dus extra zorg en aandacht.

Het boek is geschreven vanuit de hoofdpersoon Sloane. De andere personages blijven aan de oppervlakte. Daarnaast is het boek ingedeeld in drie delen: voor het programma, tijdens het programma en na het programma. Het wordt niet duidelijk wat de oorzaak van de depressie is. Daardoor blijf je met de vraag zitten ‘hoe kan het gebeuren?’. Zeker omdat het een heftig onderwerp is: depressie en zelfmoord onder tieners.

Ik had hoge verwachtingen van Het Programma. Zeker omdat het boek wordt vergeleken met The Hunger Games. Daardoor was de teleurstelling groot. Er wordt te vaak herhaalt in het boek. Vooral de relatie tussen Sloane en James valt veel in herhaling. Ze blikken vaak terug naar het broertje en hoe erg ze het vinden dat hij er niet meer is. Dit haalt voor mij de vaart uit het boek. En was ik er na iets over de helft er eigenlijk al klaar mee.

344

9789045206905