Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Juni 2008

Het privilege van het zwaard

Eigenlijk kan er ik er kort over zijn, Het privilege van het zwaard is een prachtig boek. Liefhebbers van intriges en politieke spelletjes zullen zeker smullen van dit boek. Een boek dat je in sneltreinvaart uitleest en gegarandeerd staat voor een fantastische rit.

Katherine, een jong en welopgevoed plattelandsmeisje dat op uitnodiging van haar oom, Alec Campion, naar Rivierkwartier komt, kijkt haar ogen uit. Ambities, decadente lust en bloedvergieten lijken hier onverbrekelijk met elkaar verbonden. Katherine valt van de ene verbazing in de andere. Bijvoorbeeld als oom Alec, die in de volksmond de Gekke Hertog wordt genoemd, haar dwingt een opleiding tot schermer te volgen. Ze heeft geen andere keuze dan hem te gehoorzamen, want anders dreigt hij haar familie te ru├»neren. Maar waarom wordt ze zo vernederd? Wat is de hertog met haar van plan? Beschouwt hij haar misschien als zijn toekomstige minnares? Of als speeltje dat de rol van clown moet spelen op zijn feestjes? Is dit zijn manier om wraak te nemen op haar moeder? Of – en steeds meer signalen wijzen die kant op – is zij voor hem een middel zijn tegenstanders belachelijk te maken? Na de zoveelste vernedering besluit Katherine haar eigen spel te spelen, desnoods door alle fatsoenregels te overtreden. Pas dan ontdekt Kathterine wat voor een formidabele speler de Gekke Hertog is.

Arme Katherine, weggerukt van haar veilige thuis, onderworpen aan de grille van haar vreemde oom. Alleen in een vreemde stad, zonder medestanders of vrienden. Zo lijkt het boek een beetje te beginnen. Al snel ontpopt Katherine zich echter als een sluwe, inventieve vrouw. Deze transformatie is bijzonder leuk om te lezen en erg overtuigend beschreven. Katherine is geloofwaardig en een bijzonder prettig hoofdpersonage.

En de personages, dat zijn de belangrijkste zuilen waar dit boek op staat. Van de geloofwaardige Katherine tot de soms krankzinnige Gekke Hertog. Van de mysterieuze schermleraar tot de sluwe ‘slechterik’. Allemaal even interessante figuren. Ze voeren samen een prachtige dans van politieke en persoonlijke intriges. Over elke stap is nagedacht en niemand is wie hij of zijn lijkt. Anders dan de titel zou vermoeden, komen er maar enkele zwaardgevechten voor in het boek. De meeste gevechten vinden plaats met scherpe woorden en sluwe opmerkingen. Als lezer kan je gewoon niet anders dan blijven lezen om erachter te komen welke gedachten er achter de acties van de personages zitten. Van begin tot eind blijf je geboeid doorlezen.

Rivierkwartier is ook een prachtige setting, deze plaats vol schoons en vol verdorvenheid. Na het lezen van dit boek zou je willen dat je zelf een keer een uitstapje zou kunnen maken in deze stad. Hoewel het boek maar een paar plaatsen in Rivierkwartier beschrijft, krijg je een prima beeld van de stad en de mentaliteit ervan.

Eigenlijk kan er ik er kort over zijn, Het privilege van het zwaard is een prachtig boek. Niet voor niets winnaar van de Locus Award voor beste Fantasy roman 2007. Liefhebbers van intriges en politieke spelletjes zullen zeker smullen van dit boek. Een boek dat je in sneltreinvaart uitleest en gegarandeerd staat voor een fantastische rit.

382

9789024524488