Thriller & Spanning Karakter Uitgevers September 2006

Het perkament van Montecassino

De setting van het boek vond ik dan ook het meest boeiend. Hoewel de wijze waarop Philipp Vandenberg een beeld schetst van de middeleeuwen niet erg makkelijk leest, krijg je als lezer wel een goed beeld van grote steden in het jaar 1400.

In het jaar 1400 wordt het weesmeisje Afra door haar meester verkracht en brengt in het diepste geheim een kind ter wereld. Als haar wrede meester haar een jaar later opnieuw dreigt aan te randen, besluit ze weg te vluchten uit zijn dienst, voordat zij als heks terecht wordt gesteld. Slechts een klein bundeltje bezittingen neemt ze mee, waaronder haar meest kostbare bezitting: een foedraal met daarin een perkament dat zij van haar vader heeft gekregen met de mededeling dat het ooit van levensbelang voor haar zal zijn.

Het perkament van Montecassino is het vierde boek van Philipp Vandenberg. Net als in het bekende boek Da Vinci Code stuit Afra in dit boek op een geheim dat lang verborgen is door de christelijke kerk. Afra besluit meer over het geheim te weten te komen. Dit is het begin van een zoektocht waarin in Afra probeert het geheim te ontsluieren. Haar zoektocht speelt zich voornamelijk af in Duitsland tijdens de Middeleeuwen. Tijdens haar zoektocht komt Afra in verschillende steden en andere historische plaatsen.

Na het succes van Da Vinci Code hebben verschillende auteurs geprobeerd het succes te evenaren. Een aantal van deze boeken waren goed, een aantal een stuk minder. Het perkament van Montecassino valt voor mij in de tweede categorie. Mogelijk waren mijn verwachtingen te hoog, maar het boek weet op geen enkel moment de lezer echt te boeien.

De hoofdpersonen krijgen nergens in het boek echt diepgang. Het boek volgt voornamelijk Afra, maar op geen enkel moment lukte het mij als lezer om een band met haar te krijgen. Keuzes die ze maakt lijken ondoordacht en gebeurtenissen die haar overkomen lijken weinig effect op haar gemoedstoestand te hebben. Een duidelijk voorbeeld hiervan is dat ze aan het begin van het boek een kind baart. Ze zit hier ongeveer twee bladzijden over in de put. In het hele boek denkt ze nog maar een keer of drie aan haar verloren kind. Het vlakke gevoelsleven van Afra zorgt ervoor dat de lezer zich geregeld gefrustreerd voelt. Haar handelswijzen blijven onduidelijk en onlogisch.

Een tweede punt van kritiek is dat de gebeurtenissen in het boek totaal willekeurig lijken. Afra reist langs verschillende plaatsen. Geen enkele plaats brengt haar een stap dichter bij het oplossen van het mysterie, aangezien er altijd wel iets gebeurt waardoor ze moet vertrekken, zonder dat de lezer meer te weten komt over het perkament. Personen die Afra ontmoet dragen vaak niet bij aan het verhaal, op een enkeling na. Afra beleefd veel tijdens haar reis, maar deze gebeurtenissen dragen niet bij aan het verhaal. Het komt over of Vandenberg het einde van het boek had verzonnen en toen maar een tiental gebeurtenissen ervoor zette om de rest van het boek in te vullen.

Afra kan vaak niet lang op dezelfde plek kan blijven vanwege de kerk of een van zijn aanhangers. Bijna alle geestelijken in dit boek zijn achterbaks en alleen uit op seks en macht. Vandenberg schildert de verschillende kerkelijke personen af als mensen die niet te vertrouwen zijn en hun macht slechts gebruiken om kwaad te veroorzaken in plaats van goede daden te verrichten. Het is moeilijk te geloven dat ongeveer elke geestelijke een slecht mens was.

De schrijfstijl van  Philipp Vandenberg maakt het lezen er ook niet makkelijker op. Philipp Vandenberg gebruikt geregeld opsommingen van ongeveer een halve bladzijde lang om een plaats te beschrijven. Wanneer Afra bijvoorbeeld op een plein in een stad komt, volgt er een opsomming van de diverse mensen die op het plein lopen. Deze opsomming beslaat bijna een volledige pagina, wat de vaart uit het boek haalt. Er zijn betere manieren om de lezer een indruk van de plek waar Afra zich bevind, dan een lange opsomming. Op een gegeven moment ben ik ook gestopt met de volledige opsommingen te lezen, maar ging ik gewoon verder waar de opsomming ophield.

De reden dat ik dit boek toch nog enkele sterren geef, is dat het boek zich in de middeleeuwen afspeelt.  Philipp Vandenberg lijkt research gedaan te hebben naar hoe Duitsland er in de middeleeuwen uitzag. En een thriller dat zich in de middeleeuwen afspeelt, verloopt uiteraard anders dan een thriller dat zich in de 21ste eeuw afspeelt. Voor Afra immers geen telefoon en auto, maar postduiven en een huifkar. De setting van het boek vond ik dan ook het meest boeiend. Hoewel de wijze waarop  Philipp Vandenberg een beeld schetst van de middeleeuwen niet erg makkelijk leest, krijg je als lezer wel een goed beeld van grote steden in het jaar 1400. Wie bij het lezen van Het perkament van Montecassino een boek als Da Vinci Code verwacht, wordt waarschijnlijk teleurgesteld. Wie hoopt op een wel aardige middeleeuwse thriller zal het boek een leuk tijdverdrijf vinden, een echte topper is het helaas niet.

Een tip voor degenen die dit boek graag willen lezen; lees de tekst op de achterkant van het boek vooral niet. Hierin worden namelijk alle belangrijke gebeurtenissen tot ongeveer halverwege het boek verklapt. Dit zorgt ervoor dat de ontdekkingen van Afra niet echt spectaculair meer zijn, wat afbreuk doet aan het verhaal.

383

9789061122555