Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff September 2009

Het oordeel

Er vinden ontzettend veel gebeurtenissen plaats: een geëxplodeerd huis, vluchtpartijen, schietpartijen. De lezer wordt niet gespaard en krijgt van alles om zijn oren.

Cullen Greenwich, 33 jaar, is een bestsellerauteur. Als zijn nieuwe boek uitkomt, wordt het besproken door Shearman Waxx, een gevreesd en gerespecteerd recensent die het boek de grond in boort. Maar de fouten die in de recensie staan, wijzen erop dat Waxx het boek nooit heeft gelezen. Op aandringen van zijn gezin en vrienden, zijn literair agent en zijn uitgever laat Cubby het erbij, tot hij ontdekt dat hij zijn favoriete restaurant met Waxx deelt. Een onschuldige ontmoeting tijdens de lunch escaleert in oorlog. Alles wat Cubby liefheeft, wordt plotseling op het spel gezet. Waxx blijkt niet alleen een barbaarse en meedogenloze vijand, maar ook een gevaarlijke sociopaat. Als de terreur tot een hoogtepunt lijkt te zijn gekomen, ontmoet Cubby de moeder van Waxx. Dan blijkt de terreur nog maar net begonnen…

Koontz is een ster in het schrijven van pageturners. Ondanks dat ik het verhaal nooit echt heel boeiend of geloofwaardig vond, lees je het wel in een adem uit. Het verhaal bestaat uit allemaal korte hoofdstukken en elk hoofdstuk eindigt wel spannend waardoor je toch nog even verder leest. Wat vooral knap is van Koontz is dat de lezer zich al snel hecht aan de hond. Als hem maar niks overkomt… Verder is zoontje Milo een merkwaardige persoonlijkheid en daardoor erg intrigerend. Iets aan de jongen klopt niet, maar wat? De lezer blijft achterdochtig.

Het verhaal biedt genoeg afwisseling. Er vinden ontzettend veel gebeurtenissen plaats: een geëxplodeerd huis, vluchtpartijen, schietpartijen. De lezer wordt niet gespaard en krijgt van alles om zijn oren. Ondanks dat ik geen groot fan van Koontz ben weet hij je met deze ingrediënten wel in te pakken en aan het boek gekluisterd te houden. Verder is het verhaal makkelijk leesbaar en leest het vlot weg. Prima boek van Koontz.

383

9789024528745