Thriller & Spanning The House of Books Oktober 2009

Het oog van de oorkaan

Spanning vanaf de eerste tot en met de laatste bladzijde zorgt ervoor dat dit boek moeilijk opzij te leggen is al moet ik toegeven dat in dit boek de snelheid van de gebeurtenissen nog hoger is dan de eerder verschenen boeken.

Juan Cabrillo en de bemanning van zijn supergeheime spionageschip Oregon zijn op het nippertje ontsnapt bij een missie op de Congo-rivier als zij een noodsein onderscheppen van een weerloos schip dat voor de Afrikaanse kust onder vuur ligt. Cabrillo komt in actie en redt de beeldschone Sloane Macintyre die op zoek is naar een lang geleden gezonken schip dat misschien wel een fortuin aan diamanten vervoerde. Maar wat Cabrillo vooral verbaast is Sloanes verhaal over een krankzinnige visser die beweert op open zee te zijn aangevallen door gigantische slangen. Wat begint als een slangenjacht brengt Cabrillo op het spoor van een veel gevaarlijker prooi – een milieu terrorist en zijn volgelingen die van plan zijn de verwoestende kracht van de natuur zelf los te laten op iedereen die zich tegen hun verzet…

In de reeks dossier Oregon verschenen eerder Heilige steen  en Het goud van kamtsjatka. In Cusslers eerdere boeken heeft hij als hoofdpersonen Dirk Pitt en Al Giordino en als tweede koppel: Kurt Austin en Joe Zavalla, Alle vier wel bekent bij de verstokte Cussler-lezer. Deze serie handelt over Juan Cabrillo en zijn teamleden, die op een omgebouwd vrachtschip, die voorzien is van de meest hoogstaande apparatuur en vuurkracht, klusjes opknappen voor de Amerikaanse regering en anderen.

Een avonturenboek voor volwassenen, zo is dit 33ste boek van Cussler het beste te omschrijven. Vanaf bladzijde één gebeurt er altijd enorm veel in zijn boeken en daar is dit boek geen uitzondering op. Spanning vanaf de eerste tot en met de laatste bladzijde zorgt ervoor dat dit boek moeilijk opzij te leggen is al moet ik toegeven dat in dit boek de snelheid van de gebeurtenissen nog hoger is dan de eerder verschenen boeken. Dus het is raadzaam om je aandacht er goed bij te houden, anders mis je misschien wel een cruciaal punt. Verder is dit boek weer behoorlijk technisch, voor iemand die voor het eerst een Cussler-boek leest misschien iets te, maar voor de doorgewinterde fan oud en vertrouwd. Een kruising tussen James Bond en Indiana Jones, met een vleugje Jason Bourne.… Ik vond hem weer keigoed.

415

9789044325324