Thriller & Spanning De Fontein September 2014

In het niets verdwenen

Cross heeft met deze debuutthriller laten zien dat ze voldoende talent in huis heeft om haar personages verder te laten groeien en verhaallijnen kan uitdiepen.

Dr. Kate Hanson is forensisch psycholoog. Ze geeft les aan de Universiteit van Birmingham en werkt daarnaast als consultant voor het coldcaseteam van de plaatselijke politie. Als het skelet van een jonge vrouw ontdekt wordt, doet het bewijs vermoeden dat het om de al vijf jaar vermiste tiener Molly James gaat, en de zaak wordt overgedragen aan Kate en haar collega’s. Hoe dieper ze op de zaak ingaan, hoe gruwelijker de aanwijzingen worden. Tegen de tijd dat het tweede lichaam wordt gevonden is Kate ervan overtuigd dat het hier om een recidivist gaat; een moordenaar die zich aanpast, zich ontwikkelt en die niet zal stoppen tot hij opgepakt wordt. Kan Kate de aanwijzingen die de moordenaar achter heeft gelaten op tijd ontcijferen om te voorkomen dat hij een volgend slachtoffer maakt?

Vergeet alles wat je bij Bones, CSI, Criminal Minds en alle andere politieseries hebt geleerd. A.J. Cross, zelf een forensisch psycholoog, begint haar boek met een college dat haar personage Kate Hanson geeft. Hierin veegt ze de vloer aan met alle stereotiepe beelden en opinies over seriemoordenaars. Wees bij het lezen van In het niets verdwenen dus voorbereid om al je aannames en kennis bij te stellen. Cross weet duidelijk waar ze het over heeft, zoals ook tijdens de rest van het boek blijkt. Haar expertise en inside informatie komt duidelijk naar voren bij de aanpak van het onderzoek en de vorderingen in de pogingen de moordenaar te begrijpen en te grijpen.

Dit doet helaas af aan de diepgang van de personages. Cross laat doorschemeren dat Kate Hanson een geschiedenis heeft met coldcase-rechercheur Joe Corrigan, maar gaat hier niet nader op in. Ik voorzie echter dat dit in een volgend deel nog wel goed komt. Het einde geeft namelijk aan dat er een volgend boek over Kate Hanson geschreven gaat worden, en dat vind ik persoonlijk helemaal niet erg. Cross heeft met deze debuutthriller laten zien dat ze voldoende talent in huis heeft om haar personages verder te laten groeien en verhaallijnen kan uitdiepen.

Het einde was tevens het beste deel van het boek. Het was spannend, onverwachts en heftig. Kate confronteert de dader, waarvan zij uiteindelijk de eerste is met vermoedens over zijn ware aard, zelf. Dit leidt tot een spannende ontknoping. Als Cross deze spanning doorzet in de hele verhaallijn van haar volgende boek, heeft ze aan mij een fan erbij.

432

9789026129926