Jeugd De Fontein Augustus 2007

Het mysterieuze kerkhof

Een sprookjesachtig griezelverhaal dat jonge kinderen absoluut zal aanspreken. Het is eng genoeg om kinderen te laten gruwelen, maar laat ook goed zien dat als je moedig bent en je verstand gebruikt, je alle enge zaken kunt bestrijden.

Koyasan en Maiko wonen in een dorp met een groot kerkhof. Het is de favoriete speelplaats van veel kinderen. Maar zodra het donker wordt, moet je maken dat je wegkomt. Het verhaal gaat dat de geesten van de doden dan tot leven komen. Hoewel Koyasan de oudste is van de twee, is ze doosbang voor het kerkhof. Ze heeft geprobeerd de brug naar de begraafplaats over te steken, maar zodra ze er een voet op zet, hoort ze de geesten roepen. Op een avond rent Miako het donkere kerhof op om haar grote zus te pesten. Ze verdwijnt tussen de bomen, terwijl Koyasan verstijft van angst achterblijft. Heeft Koyasan de moed en de kracht om in het holst van de nacht het kerkhof te betreden? Is  ze in staat om de geesten te verslaan die Maiko’s ziel tegen elke prijs willen behouden?

Het mysterieuze kerkhof is een spannend griezelverhaal voor kinderen van de basisschool leeftijd. Koyasan zal verschillende obstakels en geesten moeten overwinnen om de ziel van haar zusje te kunnen redden. Dit resulteert in een aantal spannende gebeurtenissen, die jonge kinderen absoluut zullen aanspreken.

Hoewel het boek een griezelverhaal is, leest het als een sprookje. Er vinden allerlei fantastische gebeurtenissen in plaats. En net als sprookjes heeft dit boek een mooie moraal. Het boek is soms ook eng en gruwelijk genoeg om net dat beetje extra spanning te geven. Je huivert mee Koyasan als ze weer een nieuwe geest ontmoet. De verschillende geesten in het boek zijn goed omschreven en erg origineel. Het enige nadeel is dat het wel een erg dun boekje is. Sprookjes zijn nou eenmaal niet erg lang, maar dit vliegt wel erg snel voorbij.

Al met al een sprookjesachtig griezelverhaal dat jonge kinderen absoluut zal aanspreken. Het is eng genoeg om kinderen te laten gruwelen, maar laat ook goed zien dat als je moedig bent en je verstand gebruikt, je alle enge zaken kunt bestrijden.

128

9789026123351