Chicklit Ellessy November 2006

Het meisje in de rode jurk

Verkerk is goed in het scheppen van een bepaalde sfeer. Ook nu weet ze dat uitstekend voor elkaar te krijgen. Ze beschrijft de markten, koopwaar, kooplui en de omgeving van onder meer Turkije zo goed, dat het je daadwerkelijk voor je kunt zien.

In Het meisje met de rode jurk speelt de 26-jarige Femke Kersten, reisleidster van beroep, de hoofdrol. Haar zus Erna werkt bij een cateringbedrijf maar is op een dag ziek. Ze vraagt Femke om voor haar in te vallen en zo komt Femke terecht op het kasteel Neijensteyn om de catering te verzorgen voor een gekostumeerd bal. Tijdens het werken vindt ze in de kast een rode jurk die ze zonder nadenken aantrekt. Als ze zich niet veel later onder de gasten mengt vraagt een knappe man haar ten dans. De romantische dans wordt abrupt onderbroken wanneer er een duur collier gestolen wordt. De man laat haar achter en Femke ziet hem nog uit het raam verdwijnen. Heeft hij het collier gestolen? Niet veel later moet ze hem en een klas kinderen begeleiden bij een reis. Ze krijgen gevoelens voor elkaar. Maar is hij wel helemaal eerlijk over alles? Voor ze het weet stort Femke zich in een avontuur waarbij ze moet vechten voor haar leven.

Verkerk heeft het wederom voor elkaar gekregen om een heerlijk romantisch verhaal te schrijven om bij weg te dromen. Echt een boek om jezelf een uurtje in te verliezen na bijvoorbeeld een dag werken. Even nergens aan denken en meegaan met de gevoelens en avonturen van Femke.
Leuk aan het boek is dat er, naast de gebruikelijke romantiek, ook veel spanning in verwerkt is. Als lezer maak je alles mee, maar weet je niet wie de dader is… Dit geeft het boek een vleugje spanning en een onverwacht plot. Verwacht geen standaard einde, maar een goed uitgewerkt einde waarin alles samenkomt. Niet alleen de gevoelens van de hoofdpersonen worden dan besproken, ook kom je er achter wie er nog eigenlijk achter de diefstal zat en wat de reden hiervoor was.

Verkerk is goed in het scheppen van een bepaalde sfeer. Ook nu weet ze dat uitstekend voor elkaar te krijgen. Ze beschrijft de markten, koopwaar, kooplui en de omgeving van onder meer Turkije zo goed, dat het je daadwerkelijk voor je kunt zien. Met het boek Heisa in Venetië wist zij dat eveneens te bereiken. Op die manier krijgt het boek een bepaalde sfeer en waan je je daar als lezer ook echt in.

Enig nadeel aan het boek is naar mijn mening het toch net iets te romantische einde. De man in het verhaal komt op dat moment wat ongeloofwaardig over, aangezien het in het echte leven ook niet snel zal gebeuren. Waar ik het over heb? Dat ga ik natuurlijk niet vertellen, dan moet je het boek zelf gaan lezen. Een aanrader voor een paar lekker ontspannende uurtjes.

211

9789086600038