Thriller & Spanning De Boekerij Januari 2018

Het meisje in het ijs

Na het lezen van dit eerste deel ben ik echter onverminderd benieuwd naar de overige delen in deze reeks.

Haar ogen zijn wijd open. Haar lippen iets uiteen, alsof ze nog iets wil zeggen. Haar lichaam bevroren in het ijs. En ze is niet de enige… Als het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden in een park in Zuid-Londen, wordt inspecteur Erika Foster ingeschakeld om het moordonderzoek te leiden. Het slachtoffer, de mooie, jonge en rijke Andrea Douglas-Brown, leek het perfecte leven te leiden. Haar vader is een belangrijk en invloedrijk man, haar verloofde een gerespecteerd zakenman. Toch lijken er duistere geheimen te zijn. Werden die het meisje fataal? Als Erika dichter bij de waarheid komt, verschuift de aandacht van de moordenaar naar Erika zelf, wier laatste zaak verkeerd afliep. Zo verkeerd zelfs dat haar eigen man om het leven kwam. Terwijl haar politiecarrière aan een zijden draadje hangt, moet Erika haar eigen angsten overwinnen om een wrede moordenaar te slim af te zijn – voordat het te laat is.

Het meisje in het ijs is het thrillerdebuut van Bryndza dat nu eindelijk is uitgebracht in Nederland. De nieuwe reeks met Erika Foster in de hoofdrol beslaat inmiddels vijf delen, maar helaas moeten de Nederlandse fans nog even geduld hebben. Na het lezen van Het meisje in het ijs heb ik echter geen enkele twijfel dat ook de andere delen in het Nederlands zullen worden uitgebracht.

Het boek is behoorlijk prominent aanwezig op social media, waarna mijn nieuwsgierigheid gewekt was. Vol verwachting begon ik dan ook aan dit eerste deel. Hoewel het boek goed aanvangt, het verhaal weet meteen je aandacht te trekken en vast te houden, moest ik wel echt even inkomen. Dit heeft met name te maken met Erika en haar baas, Marsh. Erika is een pittige dame met behoorlijk wat opgeloste zaken op haar naam, toch is ze behoorlijk onderdanig naar haar leidinggevende toe. Ze spreekt hem aan met meneer of baas en doet alles wat hij zegt. Deze twee uitersten, haar karakter in combinatie met haar onderdanigheid, vind ik lastig te rijmen met elkaar.

Na enige tijd ben ik hier gelukkig aan gewend en vanaf dat moment weet ik mijzelf in het verhaal te verliezen. Slachtoffer Andrea kwam uit een zeer welgestelde familie maar was helemaal niet zo braaf als zij zich deed voorkomen. Gaandeweg komt Erika steeds meer over haar te weten. Hierbij komt ze genoeg hobbels tegen op haar weg, familieleden die niet mee willen werken, maar ook collega’s die aan haar stoelpoten zagen en een leidinggevende die zich laat sturen door het hoger management. Daarnaast is Erika vrij recent haar man verloren, wat een grote impact heeft op haar leven en werk. Bryndza laat dit als rode draad door het verhaal heen lopen, wat maakt dat de lezer Erika goed leert kennen. Wat haar de persoon maakt die ze vandaag de dag is.

De korte hoofdstukken en pakkende schrijfstijl van Bryndza maken dat ik door het boek heen vlieg. Daarbij weet hij grondig politieonderzoek te combineren met voldoende actie om de vaart in het verhaal te houden. Dit maakt dat, ondanks dat ik al van ver zie aankomen in welke hoek ik de dader moet zoeken, het verhaal aansprekend en boeiend blijft. De plot zit verder goed in elkaar, de lezer krijgt antwoord op vele vragen. Helaas blijft voor mij het motief wel enigszins onderbelicht. Ik hoop dat de auteur hier in zijn andere boeken meer aandacht aan heeft besteed.

384

9789022582022