Jeugd Pimento Oktober 2008

Het levenswerk van een talentloos meisje

Sanne Vogel heeft met Het levenswerk van een talentloos meisje een boek geschreven dat de jeugd zal aanspreken en vooral heel herkenbaar is.

Nora is 15 en heel gewoon. De rol van niemand bevalt haar prima. Het enige wat ze op school van zichzelf laat zien zijn haar ingezonden teksten voor de schoolkrant. Tot op een dag Nora in een vlaag van woede haar docent midden in het gezicht slaat. In één klap verandert Nora in het populairste meisje van school. Haar nieuwe leven begint… Maar hoe vermoeiend is het om populair te zijn en een rolmodel voor de rest van de school? Hoe kan ze haar normale leventje terugkrijgen?

Sanne Vogel heeft met Het levenswerk van een talentloos meisje een boek geschreven dat de jeugd zal aanspreken en vooral heel herkenbaar is. De populairste meiden van school zien Nora niet staan, tot ze een docent in het gezicht slaat en ze bijna geschorst wordt. In ene wil iedereen bevriend met Nora zijn en is ze het grote voorbeeld van andere leerlingen. Ze wordt bijna geadoreerd en al snel krijgt ze een nieuwe vriendin, een van de populaire meiden van school die haar eerst niet zag staan. Uiteraard is haar voormalig beste vriendin hier niet blij mee wat de nodige spanning oplevert tussen de twee.

Het boek is in vlotte vaart geschreven en leest lekker weg. Leuke vondst van Sanne Vogel is dat er echte interviews in staan met Bekende Nederlanders zoals Georgina Verbaan en Eva van Wijdeven. Dit zal de jeugd zeker aanspreken en Sanne Vogel heeft het handig verwerkt door het weer te geven als stukjes uit de schoolkrant. Verder heeft het boek een aansprekende kaft en aansprekende bladzijden. Het is net alsof je in een schrift zit te lezen gezien het gelinieerde papier en de vele tekeningen.

Kortom een leuk boek wat vlot geschreven is en zeker herkenbaar zal zijn voor de hedendaagse jeugd, met een toch nog onverwacht plot.

206

9789049923150