Overige Meulenhoff Mei 2008

Het levende rif

Wat een prachtig en indrukwekkend boek. Werkelijk waar schitterende foto's van het leven onder water. Na het dichtklappen van dit boek zou je zo de zee in willen springen om zelf op zoek te gaan naar al deze prachtdieren met al hun, soms eigenaardige, gewoontes.

Hoewel ze slechts één procent van het aardoppervlak beslaan, huisvesten riffen meer dan een kwart van alle zeevissoorten. Riffen zijn in de loop van duizenden jaren ontstaan door het werk van ontelbare minuscule organismen en zijn de grootste op aarde levende structuren. Dit boek biedt de mogelijkheid deze ongelooflijke leefomgevingen te leren kennen, het domein van enkele van `s werelds spectaculairste levensvormen. Koraalriffen staan niet voor niets bekend als `regenwouden van de zee`. De schoonheid en duizelingwekkende diversiteit van de planten en dieren in deze ecosystemen kunnen alleen bestaan dankzij een uiterst verfijnd evenwicht, dat tegenwoordig wordt bedreigt. Riffen voorzien miljoenen mensen van dagelijks voedsel, inkomen of rijkdom, maar een groot aantal ervan dreigt voor 2050 te verdwijnen.

Wat een prachtig en indrukwekkend boek. Werkelijk waar schitterende foto’s van het leven onder water. Grote kleurenfoto’s van alle zeedieren komen in het boek voorbij. Elke foto voorzien van een korte en heldere uitleg over het betreffende beestje. Verder bevat het boek informatie over de betreffende riffen op aarde evenals hoofdstukken over symbiose, verdedigingsmechanismen van de dieren, diversiteit en levenscycli. Dus naast een schitterend kijkboek ook een informatief en leerzaam boek dat de zintuigen prikkelt en tot de verbeelding spreekt.

Verder bevat het boek natuurlijk de boodschap dat wij zuinig moeten zijn op deze riffen. Ook bevat het boek een prachtige dvd. Vele dieren die in het boek voor komen, komen terug in de bewegende beelden van je televisie. Werkelijk prachtig.

Een ideaal boek om op de zondagmiddag rustig doorheen te bladeren en je vergapen aan al het moois dat de onderwaterwereld te bieden heeft. Na het dichtklappen van dit boek zou je zo de zee in willen springen om zelf op zoek te gaan naar al deze prachtdieren met al hun, soms eigenaardige, gewoontes.

BadgesLeestip

359

9789089270047