Literatuur & Romans De Bezige Bij December 2011

Het lichaam van Clara

Siebelink schrijft ingetogen, maar intrigerend. Hij weet de lezer te raken. Ondanks de soms vreemde acties van Clara, sluit je haar in je hart en krijg je op sommige momenten medelijden met haar.

Clara Hofstede is enig kind en probeert haar ouders bij elkaar te houden. Hierdoor is ze geheel op zichzelf aangewezen en beleeft ze maar nauwelijks haar kindertijd. Hoe vergaat het deze vrouw nu ze terugkijkt op haar leven?

In Het lichaam van Clara wisselen heden en verleden elkaar af. Het verhaal begint met het heden als Clara bij de dierenarts het advies krijgt haar zo geliefde hond in te laten slapen. Vlak daarna ontmoet ze, buiten op straat, schrijver Oscar Sprenger. Zijn net verschenen roman is volgens Clara het verhaal van haar jeugd, maar hoe weet Oscar dit allemaal? Clara zoekt toenadering tot Oscar, maar na een bijzondere confrontatie wordt al snel duidelijk dat Oscar haar ontloopt. Wat volgt is een toch van heden naar verleden en weer terug. De lezer leert Clara kennen als 62-jarige vrouw, maar tevens haar jeugdjaren komen voorbij, evenals haar jaren als jongvolwassen vrouw. Wat heeft haar gevormd tot de vrouw die ze vandaag de dag is?

In het verhaal staat de loyaliteit van Clara naar haar ouders centraal. Haar jeugdige jaren hebben een behoorlijke invloed op het verdere leven van Clara. Gaandeweg komt de lezer erachter hoe dit zo gekomen is. Maar ook haar schooljaren, waarbij ze een affaire beleeft, en getrouwde jaren in het buitenland spelen een grote rol. Om controle te houden snijdt Clara zichzelf, ook heeft ze last van dwangneuroses.

Siebelink schrijft ingetogen, maar intrigerend. Hij weet de lezer te raken. Ondanks de soms vreemde acties van Clara, sluit je haar in je hart en krijg je op sommige momenten medelijden met haar. Clara is vooral op zoek naar zichzelf, al lijkt dit pad voor haar vol hobbels te zitten. Een bijzondere en intrigerende tocht, die je als lezer zijnde enigszins verbouwereerd uitloopt.

336

9789023466239